Forum

1. køkkenhave

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Camilla Godskesen, 26. januar 2011 kl. 17.29

Hej :)

Min kæreste og jeg flyttede sidste maj, ind i et dejligt hus med et godt stykke jord til. Det har altid været min drøm at have min egen køkkenhave, da mine bedsteforældre altid har haft køkkenhaver og jeg som barn elskede at komme i haverne og se alting gro.
Nå, jeg har kigget rundt på siden for at finde ud af hvordan jeg kommer igang. Jeg havde besluttet mig for at bruge ca. 80m², som jeg tænkte var et stort område at starte med.. Men det ser dog ud til at eksperterne anbefaler et langt større område at dyrke grønsager og blomster på?
(Jeg har tænkt mig at dyrke de mest almindelige grønsager, krydderurter og have blomster såsom Dahlia og Tagetes samt måske et par bærbuske, hindbær og stikkelsbær)
Området ser enormt stort ud, men måske det skal være større? Vi er kun os to, så jeg vil heller ikke have FOR mange grønsager! ;)

Mit andet spørgsmål går på hvordan jeg får jorden klar til foråret. Jeg har læst at det bedste er at "slå græsset ihjel" ved at dække med sort plast. Det var jeg gået i gang med, men pyha det kommer til at tage lang tid! Er det muligt at fræse hele området og lave bedene der skal gødes? I så fald, hvor lang tid før skal jeg fræse og gøde?

På forhånd mange tak for svar :)

Mvh Camilla

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 26. januar 2011 kl. 20.26

Hej Camilla

Tillykke med haven. Vi købte hus for 4 år siden og dengang var der heller ikke køkkenhave her.
Jeg gik i gang med en spade og vendte græstørven og gravede til ca. 2 spadestiks dybde- det var lidt hårdt, da jorden her er leret ( Du kan sikkert også fræse).
Herefter rev jeg bedene godt igennem for rester af græsrødder mm.
Herefter kunne jeg så bedene til.
Jeg synes, at 80 m2 lyder godt til en start- så kan du altid lave køkkenhaven større senere, hvis du får lyst.
Start med nogle nemme grøntsager, så du ikke mister modet: bønner, ærter, løg, rødbeder, rabarber o.lign.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. januar 2011 kl. 22.19

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. januar 2011 kl. 20.48

Hej Camilla Godskesen

Jeg kom i tanke om, at Karna Maj har skrevet en artikel med overskriften "Anlæg en køkkenhave i græsplænen".
Artiklen er god til at hjælpe med at få overblik - og det er jo et godt udgangspunkt, når man gerne vil gøre sig erfaringer med at dyrke urter og blomster :-)

Du finder den her: Klik dig ind på emnet Køkkenhaven på bjælken herover. Find så Anlæg og inspiration i emnelisten til venstre på siden - så dukker artiklen op nederst på siden.

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »1. køkkenhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > 1. køkkenhave

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider