Skrevet af: Karina Kristensen, 11. november 2010 kl. 18.28
jeg skal anlægge køkkenhave for første gang til foråret og vil gerne have nogle råd min køkkenhave bliver nok 20x10 meter men er i tvivl om man skal lave i lige rækker eller er der andre måder der er bedre håber at jeg kan få nogle råd fra jer og min køkkenhave ligger på en mark
Skrevet af: Karina Kristensen, 11. november 2010 kl. 22.28
er der noglse som har nogle gode ideer
Skrevet af: Lone Brems, 12. november 2010 kl. 8.06
Hej Karina Kristensen
Hvad mon du gerne vil dyrke i din urtehave ? Dit valg af urter en nemlig afgørende for, hvordan du skal gøde jorden.
Hvis du vil dyrke meget forskelligt, kan det være en god idé at inddele urtehaven i fire afdelinger, såkaldte skifter. Der er rigtig gode artikler her på Havenyt om det: Klik dig ind på bjælken herover i emnet Dyrkningsmetoder og vælg Sædskifte og naboplanter.
Du får også brug for at kunne kompostere - det er ikke svært at lære at gøre det ! Og er man først kommet igang, så er det en enkel, billig og let måde at sørge for næringstilførsel til alle slags urter.
Der er gode råd og vejledning her på Havenyt - igen er vejen dertil at klikke ind under Dyrkningsmetoder og vælge emnet Kompostfremstilling.
Der kan være gode grunde til at dyrke i lange rækker - det er let at fjerne ukrudt, det er let at tilføre gødning til et fladt stykke jord. En ulempe kan være at jorden bliver trådt på rigtig mange gange - også der, hvor urterne har deres rødder. Der presses luft ud af jorden og den kan blive vanskelig at løsne bagefter - især gælder det lerholdig jord.
Man kan vælge at dyrke i bede (som sagtens kan være så lange som køkkenhavens længde).
Anlæg af bede behøver ikke at være med opskovling og egentlige højbede - man skal bare bestemme sig til, at der er 120 cm mellem "gangstierne" - og så holde styr på, at gangstierne forbliver samme sted år efter år. Komposttilførslen skal selvfølgelig kun ske i bedene - så det kræver lidt mere omhu at fordele komposten. Det sker at solsorte og andre fugle hjælper til med spredningen :-) !.
Nogen vælger at sætte kanter på bedene med sten eller brædder - det giver lidt bedre styr på, at man lader være med at træde ind i bedene
Allerede første dyrkningssæson vil der være meget stor forskel på gangstiens niveau og jordhøjden i bedene - og planterne trives bedre.
Og også her er der gode ideer og råd at hente på Havenyt. Klik dig ind under Køkkenhaven og vælg emnet Anlæg og inspiration.
Jeg vil ønske dig rigtig god fornøjelse med din kommende urtehave - og hvis du kommer til at tænke på, at du har brug for en "havemakker" kan du jo overveje at fortælle her på Havenyt, hvor i landet din urtehave kommer til at ligge. Måske er der et erfarent havemenneske i nærheden, som gerne vil komme forbi til en snak eller to ....
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Karina Kristensen, 12. november 2010 kl. 9.44
jeg har tænkt på følgende planter
kartofler,rabarber,jordbær,løg,gulerødder,bønner,hvidkål,ærter,persille,purløg,løg rødbeder,porre,basilikum,salat,radisser,
Skrevet af: Karina Kristensen, 12. november 2010 kl. 10.38
hej lone
mange tak for dit svar
Skrevet af: Lone Brems, 12. november 2010 kl. 13.29
Hej Karina Kristensen
Af de planter du gerne vil dyrke er Rabarber de mest "uflyttelige" - jordbær giver ofte rigeligst høst som 2-årige planter. Du kan tænke over, om du har brug for en urtehave-afdeling mere end de fire, jeg nævnte i mit første indlæg-
Den afdeling kan være et såkaldt perma-kultur-bed, som er det sted, hvor man kan samle de planter, som skal have fred for at blive flyttet rundt med.
Rabarber, artiskok, asparges, nogle krydderurter (de der kan overvintre i Danmark) er nogle rigtig gode planter i sådan et vedvarende urtebed. Man kan med fordel også indplante nogle frugtbuske som solbær, blåbær (kræver sur jord - kan opnås ved at udlægge mængder af grannåle for eksempel), ribs, stikkelsbær, nøddebuske - men så begynder det at kræve god plads..
Hvis du kommer til at synes, det kunne være spændende at anlægge sådan et bed kan du fint starte med rabarb og jordbær og senere udvide bedet, så der efterhånden bliver plads til andre planter.
Hvis du har tid til at læse mere om permakultur vil jeg anbefale dig at besøge www.levbaeredygtigt.dk - der er mange spændende tanker om skovhaver og anlæg af alle slags dyrkede arealer.
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Anlæg af køkkenhave