Skrevet af: Claus Birger Henriksen, 25. oktober 2010 kl. 19.03
De grønne toppe af mange rodfrugter er mindst ligeså sunde som selve frugten. Det gælder f.eks. rødbeder.
Jeg søger en liste over de rodfrugter hvor toppen kan spises, f.eks. radike.
Håber at jeg kan få hjælp her.
Skrevet af: Lone Brems, 27. oktober 2010 kl. 9.41
Hej Claus Birger Henriksen
Jeg kan næppe give dig en fuldstændig liste - men lidt inspiration fra en langt urtehaveliv med en sulten familie, der har lært at spise "lidt af det grønne friske drys" fra:
Persillerod (og persille), Pastinak, Rødbede ( og bladbede), Selleri (og bladselleri), Ræddike, Radise, Majroe, Peberrrod og Gulerod.
Det er godt i forårstid og hen over sommeren at bruge unge skud, sprøde og uden skader fra svampevækst eller slimspor (og bakterier) fra for eksempel snegle eller gnaveskader fra forskellige
larver.
En skål fugtigt bakkegrus er i den lysfattige årstid fremragende at sætte toppen af mange rodfrugter ned i (den øverste cm med topenden ubeskadiget). Efter en ugestid i en lun, lys vindueskarm er de klar med friske skud, lige til at nippe af til salatskålen
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Claus Birger Henriksen, 27. oktober 2010 kl. 14.59
Kære Lone,
Tusind tak for dit svar. Desvære forstår jeg ikke helt din forklaring om hvordan jeg skal lave friske skud i den lysfattige tid. Du må gerne ringe til mig på 75751310.
Jeg kan i den forbindelse fortælle at vi året rundt spiser mange spirer. De fleste laver vi i en Easygreen Automatic Sprouter. Desuden dyrker vi hvedegræs som vi juicer og drikker dagligt.
Du har måske allerede gættet at vi lever primært som rå-veganere (raw food) og har gjort det siden maj.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > De grønne toppe