Skrevet af: Per Hansen, 11. september 2010 kl. 11.09
Jeg har købt et ananas-æbletræ der har givet godt i år men med meget små æbler, der dog tynger de tynde grene meget ned.
Kan eller skal man beskære grenene allerede i år? Jeg vil gerne kunne lave træet bredt og ikke for højt.
Med venlig hilsen
Per
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 11. september 2010 kl. 12.25
De små skyldes sikkert at der har været for mange afsat i forhold til træets størrelse og rodens evne til at trække nok væde op. Derfor er det mere nødvendigt at tynde ud i mængden af frugt i starten af juni end beskære træet.
Når træet har båret så godt er de fleste grene nok blevet mere vandrette af frugtvægten og derved dannes der flere frugtknopper. Jeg vil derfor ikke beskære træet ud fra dine ønsker om et lavt og bredt træ, men næste år tynde ud i mængden af æbler, hvis der sættes mange æbler. I frugtplantager foretager man en kemisk udtynding, når der dannes for mange æbler. På vandrette grene sættes der ofte lodrette skud, som skal fjernes tidligst muligt i løbet af sommeren, hvis du ønsker at holde træet lavt voksende.
Skrevet af: Clara Andersen, 12. september 2010 kl. 23.04
Hej Villy
Ups, her er vi vist i nærheden af noget, jeg kan bruge. Jeg har noteret mig det med de vandrette grene. Og vil gerne spørge:
- For 3 år siden fik jeg 2 små Guldborg, vist podet på vildstamme. Det ene læner sig ud efter lys nu. Er det for sent at binde en støttekæp ved ?
- Sidste år pillede jeg blomsterne af; i år var der ingen blomster, men de har begge sat ret høje topskud. - Bør man kappe disse topskud halvt ned for at få træet til at bære hurtigere og holde formen ? - Det har jeg med succes gjort på et blommetræ. Men sidste år undlod jeg det, og i år har blommetræet næsten ikke båret, men sat meterhøje topskud. - Det gør lidt ondt i mig at skulle kappe topskud, men er det sådan, man gør, hvis man ikke ønsker, at træet bliver for voldsomt stort ? - Og i stedet bærer lidt hurtigere ?
Hilsen Clara
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 13. september 2010 kl. 8.00
Hej Clara
Du kan godt nå at sætte en støttekæp til dit Guldborgtræ for at rette det op.
Når man fjerner et topskud vil træet automatisk sætte op til 4-5 nye til erstatning for det tabte. Hvis man ønsker at holde træet i lav højde, fjernes disse nye reservetopskud ved afrivning så snart de er 2-4 blade store, dvs alleredei juni.
Ved fotosyntesen i bladene dannes der stoffer, som træet har brug for i sin vækst og til at sætte frugtknopper. Det er som om, at lodrette grene sender disse stoffer ned til roden medens de i vandrette grene bliver i grenen og danner frugtknopper for at bevare slægten. Det kan være forklaring på dit blommetræs opførsel, men manglende bæring kan også skyldes manglende bestøvning evt. fordi der lokalt var koldt i blomstringsperioden. Der er meget stor forskel på mængden af blommer i år. I vores pomet er der ingen blommer i år, medens 3 blommertræer, der står beskyttet inde i haven aldrig har givet så mange blommer. Det skyldes sandsynligvis at træerne i haven blomstrede 3-4 dage tidligere medens der var mere varme i luften og bierne var aktive.
Skrevet af: Clara Andersen, 14. september 2010 kl. 0.09
Hej Villy
Tak for svar. Interessant med den lodrette og vandrette opførsel, det anede jeg ikke noget om.
Jeg kan ikke mere nå op og fjerne reserve-topskud manuelt; kunne sidste år til nød klippe noget af dem med boltsaks. Iøvrigt var jeg lidt bange for, at det blev for tæt i kronen, selvom det var flot med tag over blommerne. - De blomstrede nu heller ikke meget i foråret.
De kære Reine Claude Noir falder ikke ned, men bliver siddende som hvepsemåltid, erfarer jeg i år. Og monilla´erne får jeg aldrig fjernet, når træet er så højt. - Kunne jeg save det øverste af træet af ? Det er ikke sikkert, jeg nænner det, jeg synes det er det værste, man kan gøre ved et træ. Men smitter monilla fra blomme til æble ? Jeg har et hyr med at fjerne monilla fra både den gamle cox og blommetræet.
Hilsen Clara
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 14. september 2010 kl. 7.59
Hej Clara
Monilla smitter fra æble til blomme og omvendt.
Du kan godt save det øverste af træet nu. Blommetræer skal beskæres her i efteråret, medens de trækker saft ned for at undgå skader.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Beskæring af æbletræer