Skrevet af: Tony G., 23. juli 2010 kl. 9.28
Jeg forspirede bønner i mit drivhus for 4-5 uger siden, og de kom flotte op meget hurtigt.
For ca. 2-3 uger siden plantede jeg bønnerne ud på friland, men siden da er der ikke sket meget.
Selvfølgelig er de blevet lidt større, men taget i betragtning af det er en 2 meters høj plante, så tvivler jeg på om planten når at komme i år.
Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe dem på vej ?
MVh
Tony
Skrevet af: Lone Brems, 23. juli 2010 kl. 9.57
Hej Tony G
Hmmmm - der kan være flere grunde. Måske kan du finde et elelr flere områder, hvor du kan prøve at forbedre forholdene for dine planter.
Udplantningsskader er en mulighed - hvis rodsystemet er blevet beskadiget i forbindelse med plantning eller hvis planterne har været i vandunderskud lige inden eller efter plantning, så kan der derved været sat grænse for, hvor godt planterne kan udvikles senere.
Jordstrukturen kan være uhensigtsmæssig - hård klumpet jord
med et lavt indhold af luftkanaler og luftlommer er ikke velegnet til urtedyrkning.
Gødningsrigelighed bryder bønner sig ikke om - så hvis du har tilført rigelig kvælstofholdig gødning / kompost før udplantning, må du nok se i øjnene, at dine bønner ikke kommer til at trives i år.
Vandmangel er en tredje mulighed. Selv om vi har haft regnbyger er der store dele af landet, hvor der er reel risiko for en tørkesituation.
Du kan google på ordet tørkeindeks - DMI's udgave dukker let op.
Hvis du efter at have kigget her og vurderet forholdene i din egen have beslutter at vande, så brug princippet for grundvanding - ca 30 mm eller 30 liter pr kvadratmeter dyrkningsareal. Vand om aftenen og løsn jorden næste morgen
med kultivator - og gå ikke for tæt til planternes stængler og rødder.
Endelig kan det forholdsvis sene såtidspunkt være medvirkende til planternes forsigtige vækst. Høje bønner behøver en lang vækstperiode for at opnå - nå ja : Højde ;-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Tony G., 24. juli 2010 kl. 9.36
Tak for det lange svar, Lone.
Jeg kan udelukke vandmangel og har slet ikke gødet dem endnu, så tror ikke problemet ligger det.
Men, jorden (oprindelig græsplæne) er måske lidt for kompakt - jeg gravede dog nogle store huller og supplerede også op med god plantejord.
Yderligere havde jeg forspiret bønnerne i firkantede potter, med 4 frø i hver, og der skete uden tvivl skade på rodnettet da jeg skulle splitte hver potte op i 4 dele, da rødderne var helt filtrerede sammen.
Så tror nok det mest er det med rødderne som er skyld i det.
Kan man nå at så nye bønner nu ?
Skrevet af: Anja Egeriis, 24. juli 2010 kl. 10.32
Ja - det kan lige nås, så du må bare i gang!
Hvis jeg var dig, ville jeg nok bare løsne jorden godt og så direkte i den - måske med lidt plast over, til de er kommet op... Og så måske et par stykker i potter som backup, hvis ikke alle spirer.
Og for resten - du havde ikke behøvet skille dem ad. Der kan sagtens gro 4 planter i samme plantehul. Jeg sår som regel 3 ad gangen, og det fungerer fint!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bønner vokser næsten ikke