Forum

Græsafklip som jorddække

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nora Meiburg, 8. juni 2010 kl. 8.30

Jeg læser mange steder at det er en god ide med græsafklip som jorddække. Nu har vi en græsplæne som aldeles ikke kun består af græs. Der er både kløver, mos og diverse andre planter i.
Er det ikke lidt "farligt" at bruge? Jeg er bange for at komme til at dyrke ukrudt mellem grøntsagsrækkerne...

Tak for hjælpen

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 8. juni 2010 kl. 9.34

Hej Nora
Sådan en plæne har jeg også, men gør alligevel kraftigt brug af afklip fra plænen.
Hvis anvendelse af plæneafklip var et problem, så ville min køkkenhave være fuld af mælkebøtter, Bellis og kløver, og det er den ikke :-)

Der er flere formål med at jorddække.
Det sparer vand, da det mindsker vandfordampningen.
Det beskytter jorden mod vejret (slagregne etc) , og vil bidrage til en bedre jordstruktur, fordi man giver mikroorganismer noget at arbejde med (b.la regnorme)

Derudover forhindrer det ukrudt i at spire, da det lukker lyset ude, og de fleste frø skal have lys for at spire.
Laget skal være tykt, og ligger du et kraftigt lag på 5-10 cm, så vil du ikke opleve problemer med at ukrudtet fra plænen spirer. Det er derfor bedst at anvende sit afklip på et lille areal, i stedet på at forsøge at sprede det ud over alle bedene.

Det eneste tidspunkt jeg ikke bruger afklippet fra min plæne til jorddækning, er hvis der er mange mælkebøtter der står med blomst og eller frø.

Hilsen Randi

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 8. juni 2010 kl. 14.34

Kan man godt bruge græsafklip som jorddække af nyplantet ligusterhæk og frugttræer?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. juni 2010 kl. 9.53

Hej Jan E

Ja da - brug løs :-) --- hvis der er "overproduktion" af græs !

Men brug lige et minuts tid til at undres over dette:

Hvis græsserne i din plæne skal trives godt, er der brug for at der er organisk materiale i jorden - og selvfølgelig sker der nedbrydning af udtjente rødder og det græsafklip, som bliver tilbage selv om du river afklippet sammen.
Men hvis du hen over en hel vækstsæson efter hver klipning fjerner rigtig meget af det organiske materiale (som er græssernes næringsreserve) - hvad erstatter så det, du fjerner ?

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Græsafklip som jorddække«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Græsafklip som jorddække

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider