Forum

Sprængte Rosenkål

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 3. oktober 2003 kl. 15.18

Hvad er mon årsagen til, at Rosenkål kan udvikle sig anderledes end forventet?

Aktuelt er der tale om, at kålbladene har en større trang til at stritte ligeud fra bladhjørnerne frem for at rulle sig sammen i faste hoveder.

Populært sagt kan man tale om sprængte hoveder.

Jeg er blevet fortalt, at det kan henføres til, at planterne har for våde fødder (rødder), men den teori, som nok kan passe på en fugtig lerjord passer ikke helt på sandjord, hvor fænomenet også optræder.

Det er ligegodt træls kan man høre fænomenet beskrevet i Nordjylland, hvor jeg bor.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. oktober 2003 kl. 23.35

Der er ofte et mindre antal rosenkål nederst på en rosenkålsstok, som ikke danner pæne kompakte hoveder, men som regel dannes der pæne hovedet længere oppe af stokken.

Løse hoveder skyldes som regel for rigelig gødning i jorden i sensommeren, når rosenkålene dannes. Rosenkål skal have en god portion gødning først på sommeren, hvor planterne skal vokse sig store, men de skal ikke eftergødes midt på sommeren, som man ofte gør med hovedkål. I det hele taget skal rosenkål have mindre gødning end hovedkål. Det lidt en balancegang, som nogle år lykkes bedre end andre.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 16. oktober 2003 kl. 11.00

Jeg har svært ved at acceptere forkert gødningsdossering som en forklaring.

Jeg har efterfølgende kunnet konstatere, at Plante A udvikler sig normalt med faste hoveder på hele stokken, mens Plante B (naboplanten) er udstyret med løse hoveder på hele stokken.

Jeg skal tilføje, at planterne stammer fra samme pose frø, og at de er sået på voksestedet.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 16. oktober 2003 kl. 15.53

Mængden af tilgængelig kvælstof er sikkert kun en af de faktorer, som virker ind på hoveddannelsen.

Jeg har været en tur på en række udenlandske hjemmesider, og her peger man på for høj temperatur som årsag til løse hoveder. Det er de amerikanske sider, hvor de ligger på grænsen til at kunne dyrke rosenkål – de planter senere, end vi gør, for at det skal nå at blive køligere inden hoveddannelsen i efteråret. Vi har godt nok haft et varmt efterår, men det er jo ikke lige galt på alle planter, skriver du, så det er næppe temperaturen.

Jeg hælder stadig til at det er et udtryk for kvælstofniveau ved en enkelte plante. Jeg synes jeg hvert år oplever at der er planter i kålrækken, som ikke bliver så store som forventet. Mine rosenkålsplanter har også uens størrelse. Jeg tror ikke, vi altid får gødet ens i hele bedet/rækken. Og de enkelte plante vokser måske heller ikke helt ens.

Jeg ville prøve en anden sort næste år, hvis den du har ikke er speciel god på andre måder.Men måske løser det ikke problemet. Jeg har også oplevet sådanne enkelte planter nogle år.

Er der nogen, som kan se andre årsagssammenhænge?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 16. oktober 2003 kl. 21.15

Jeg har ikke haft rosenkål i år, opgav dem for ca. 2 år siden, for jeg fik for lidt ud af dem. Enten var hovederne løse, det I kalder sprængte, eller de var for små og tætte med huller i af gnav.

Dengang var min jord i urtehaven ikke så god som i år. Planterne blev ikke gødet midt i sæsonen. Jeg husker, at jeg kappede toppen af nogle, for det havde jeg læst om, men ingen blev bedre af det. – Tilbage er måske vanding? Kål vil jo gerne have både vand og gødning.

Nyt svar til emnet »Sprængte Rosenkål«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sprængte Rosenkål

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider