Forum

Gode råd ønskes

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob Kristensen, 23. april 2010 kl. 14.17

Hej.

Jeg er blevet den lykkelige ejer af et parcelhus med tilhørende have. Haven har ligget ubrugt hen i godt 15 år, og skal derfor have en helt store tur, mht. fældning af 10-15 vilde hassel-buske samt selvsåede blommetræer. Med andre ord, en total opbygning af have på ny, der i blandt, også anlægningen af en ny køkkenhave. Mit spørgsmål går egentlig på, hvordan jeg bedst forbedrer min jord, der hvor der skal være køkkenhave og drivhus. Jeg har læst mig til at der kan plantes noget der hedder stenkløver, fordi deres rødder skulle være ret kraftige, og så reolgrave jorden til foråret. Er det rigtigt anskuet, for jeg har også læst at et dæklag med kompost skulle gøre at jorden bedre kan holde på fugten til efteråret og vinter. Håber at kunne få nogle gode råd. Det skal siges, at jorden er en smule leret der hvor, der skal være køkkenhave, men det kan vel forbedres?!

En anden ting vedr. drivhuset. Jeg har tænkt mig at støbe en ny sokkel af fundablokke, i frostfrit. Er der nogen råd mht. jordforbedringen i dette, når jeg alligevel har gang i spaden og skovlen?

Hilsen Jakob

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 23. april 2010 kl. 17.54

Hej og tillykke
Jeg vil foreslå dig at læse Harald Kratschmers kompostbogjord og kompost" ", den skulle kunne lånes på bib. Den er måske for nørdet, men når du så alligevel er der kan du bladre og vælge i det hav af havebøger, der findes og få svar på utrolig mange spørgsmål, du ikke vidste du ville stille :-)
Men der er én ting mange af disse kloge haveskribenter ofte skriver, og det er, at man er godt tjent med at lade haven gå sin gang i et år eller to inden man begynder at grave alt væk og ikke mindst fælde de træer der altid er det der given haven mest karakter, flimrende skygge, frugtblomster og blomstersne, ly, læ, fugleunger og musik i kraft af vinden der suser i toppene.
Men det er selvfølgelig længe at vente.
Måske er der gemte stauder der vile koste en formue på planteskolen at reetablere?
Dit spørgsmål er meget omfattende, men et er sikkert:
Du går en skøn tid i møde, heldige!
God fornøjelse må din have lykkes :-)

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 24. april 2010 kl. 8.33

Jeg vil give Anne-Mette ret i, at det er en god idé at vente med at gøre noget ved haven, før du har lært den at kende gennem en sommer, for at kunne vide hvad der vokser hvor af bevaringsværdige blomster, og opleve hvor det er godt at bevare skygge.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 24. april 2010 kl. 9.01

Hej Jakob.
Til lykke med haven, og rigtig god fornøjelse med den.

Er din køkkenhave jord kun en smule leret, så skal du bare være glad, det holder godt på vandet, så den skal ikke vandes så ofte som sandede jorde. Er den meget leret har den samme fordel, men også den ulempe at det kan være vanskeligt at arbejde med den. På leret jord er det ekstra vigtigt at jorden ikke ligger bar, i alt for lange perioder. Den skal have noget at arbejde med, enten i form af jorddække med døde planterester (halvt omsat kompost, græsafklip etc.) eller også skal der undersås med grøngødningsplanter.

Her på havenyt er der mange artikler om hvordan man kan behandle jorden. se bla. her :
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/groengoedning/
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/jordbehandling/
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/jorddaekke/
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/kompostfremstilling/

Hilsen Randi Lauridsen

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Kristensen, 24. april 2010 kl. 14.29

Jeg kan til de to første svar tilføje, at der ikke er noget at gemme på i hanev andet end, 3 juleroser, et Ingrid-Marie æbletræ og en masse tulipaner, påskeliljer og vintergækker, men alt dette skal beholdes.

Jeg tror jeg prøver metoderne der er beskrevet i artiklerne her på siden...

Godt forår til jer alle. og god arbejdslyst!

Nyt svar til emnet »Gode råd ønskes«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Gode råd ønskes

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider