Forum

Øko-frø eller ej?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 1. januar 2010 kl. 14.01

Inspireret af diskussionen i tråden om frø-indkøb vil jeg starte en ny om øko-frø for jeg er blevet nysgerrig. Jeg ville helst dyrke alt 100 % økologisk men har alligevel valgt at købe konventionelle frø i år af økonomiske hensyn. Alternativt skulle jeg nøjes med meget få typer grøntsager, lidt kedeligt; jeg vil gerne supplere min SU-mad med så mange forskellige hjemmedyrkede ting som muligt. Nu er det så jeg spekulerer over hvor meget betydning frøene reelt har. Hvis jeg dyrker mine grøntsager fra almindelige frø, men efter økologiske principper, får jeg så ikke næsten samme resultat rent ernærings- og sundhedsmæssigt som hvis jeg havde købt øko-frø?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 1. januar 2010 kl. 14.07

Det vil jeg mene.
Der er sikkert mere fornuft i at bruge lokale frø, da de sikkert er bedre tilpassede det lokale klima, end feks. frø fra syden.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 1. januar 2010 kl. 14.48

Det har ingen betydning hvordan frøene er dyrket.
Når man vælger at købe økologiske frø, er det kun for at støtte det økologiske landbrug :)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 1. januar 2010 kl. 15.10

Jeg køber som regel en blanding af økologiske og konventionelt dyrkede frø.
Hver år bliver andelen af økologiske frø større, efterhånden som jeg bliver bedre til at finde dem.
Årsagen til at vælge økologiske på trods af den højere pris, er for mig at jeg ønsker at økologien skal udbredes så meget som muligt, og derved også hos de gartnere/bønder der udbyder frø og planter.

Hilsen Randi

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. januar 2010 kl. 15.37

Prøv lige at kigge på den forrige tråd , der er ingen grundt til at jeg genteger mig selv igen . Der er nemlig ved at ske det , at vi sagten kan købe øko-frø , men hvis man også forlanger det røde Ø-mærke bliver det straks vanskeligt .

Jeg ved ikke hvornår den regel er trådt i kraft . Men det bliver i fremtiden nemmere at finde forskel på dansk dyrket øko-frø og så "udelandske øko-frø" .

Nyt svar til emnet »Øko-frø eller ej?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Øko-frø eller ej?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider