Forum

Opstart af køkkenhave i græsplæne Okt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas Bertelsen, 24. november 2009 kl. 21.35

Jeg har endelig fået mig en stor grund 3500 kvm hvor der bliver plads til at få min Øko Køkkenhave, som jeg har drømt om længe!

Har med stor inspiration læst div. havenyt artikler!

Men der er vist lidt delte meninger omkring opstart af køkkenhave i eksisterende græsplæne!

Hvad gør jeg ? er i november nu!

Skal jeg vende jorden, med en spade ?

Skal jeg skrabe græstørv af ?

Skal jeg dække det med sort plast, med huller i ?

Vil rigtig gerne høre nogen meninger fra folk der har erfaringer!

Påforhånd tak!
Vh
Thomas Bertelsen

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. november 2009 kl. 22.12

Hej Thomas

Hvis du udlægger sort plast kan du ikke dyrke på stykket i lang tid . Umiddelbart vil jeg ikke gøre noget før til foråret da vi er så lang fremme. Men vælger du at gå i gang nu kunne du godt skære tørvene af og ligge dem omvendt så vil de være delvis nedbrudt til foråret . I græs er der en smule gødning .

Hvis du kan få fat i noget kompost til foråret vil det give dig en god og let jord at arbejde med . Men dette skal vedligeholdes årlig . En anden mulighed vil være at du efter at have fjernet tørvene lagde noget staldgødning , med halm ud, så ville de ligge og blive delvis formuldet inden du skal tage haven i brug . Når du kommer frem til foråret kan du i april gøde med kyllinge- gødnings piller (ca 15-21 kg pr 100 kvm).

Så er du allerede godt i gang . I mellemtiden vil jeg foreslå dig at læse så meget som mulig på tingene og evt bruge noget tid på at lede efter nogle gode gødnings venner, f. eks. due eller hønse avler, rideskoler, kanin avlere og evt lave aftale med dem om at du kan få deres gødninger . Som ofte bliver de lykkelige over at du henter det . Jeg har både en kaninavler, rideskole og duemand, hvor jeg kan få alt den gødning jeg vil have . Og selvfølgelig også en trailer til at køre det på .

Herefter vil det være en god ide at få bygget en eller flere kompostbeholdere, så du kan lave kompost . Du vil opdage at haven kan omsætte store mængder organisk affald i henholdsvis kompostbeholder og ude på jorden . Jeg selv bruger ca 150 sække til kompost og mine 150 kvm køkkenhave til at ligge ud i efteråret . Får du for meget halm med er den god til at lægge ud i mellem grønsagerne så den holder på fugten og forhindre ukrudtet i at gro . Samtidig vil den også ligge og formulde .

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 25. november 2009 kl. 8.57

Hej Thomas
Jeg gør følgende når jeg vil inddrage et nyt stykke af græsplænen.
i efteråret skrabes græstørven af, og ligges i en bunke med græssiden nedad. Grunde til at jeg ikke bare ligger det fladt med bunden i vejret,er at græsset vil gro videre i alle små åbninger den kan finde, og da rødderne så ligger ret langt nede, er det svært at luge, ligges de i en bunke er det kun det øverste lag der kan riskkere at vokse videre og de klumper er lette at sortere fra til foråret.
Når jeg laver bunken ligger jeg som regel noget halvt omsat kompost ind mellem lagene, for at forbedre jorden, har du ikke noget kan det undværes erstattes evt af blade. Hvis du har ler jord, kan et drys kalk imellem hvert lag gavne jordstrukturen.
Når du har tørven fjernet, er det godt, med korte mellemrum, at stikke en greb i jorden og vippe lidt frem og tilbage, så bliver jorden løsnet i dybden, hvilket vil gavne lang tid fremover.
Har du nedfaldsblade eller andet organisk materiale er det godt at ligge ud som beskyttelse af jorden. Fiberdug kan bruges i stedet.
Til foråret (april) kan du så brede din bunke med græstørv ud over jorden, sorter de værste uomsatte græsrodklumper fra, de kan evt ligge i bunden af en nyopstartet kompost.
Alt efter din jordtype, kan jorden stadig være for klumpet og hård, hvis det er tilfældet, er kartofler en god afgrøde at starte med, den løsner jorden.
Hilsen Randi

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 25. november 2009 kl. 9.54

Hej Thomas

Måske har du allerede læst disse to artikler om at anlægge en køkkenhave. Den sidstnævnte har været bragt i tidsskriftet Praktisk Økologi og er specifik for at anlægge i maj - hvis man ikke har nået det hele i efteråret og det tidlige forår.

Anlæg en køkkenhave i græsplænen
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/anlaeg_og_i

Ny køkkenhave i maj
www.oekologi.dk/nyheder/ny_koekkenhave_i_maj.html

Hilsen Karna

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. november 2009 kl. 11.04

Et andet godt råd er at læse så meget litteratur som mulig . Det er godt at have en viden omkring det man går og laver. frem for andres råd , der ikke altid er så fornuftige .

Nede hvor jeg har nyttehave har jeg skulle lægge ører til megen vrøvl og gamle myter, fra folk, der ikke går hjem og læser på tingene .
Der bliver både kalket og gødet med kunstgøding "til den store guldmedalje" til trods for at jorden, der er en fed lerjord ikke mangler kalk og om efteråret er de ved at dø , når køkkenhaven absolut skal efterårs graves . Men brug kompost, nej tak....

Spørger man disse mennesker , hvorfor at man skal gøre det og det, som de anbefaler ved de det ikke . Hvilket også fremgår at deres dyrknings resultater og så bliver jeg lidt sur.

Det kan måske nok lyde som lidt blær fra min side, hvilket det ikke er . Men der er vigtigt at bygge videre på de "fiduser", som andre har glæde af og som har givet gode resultater . frem for noget uden mening .

Et andet eksempel jeg har hørt er at man skal fjerne meget af det grønne på porre for at få mere af det hvide som vi jo spiser . Porreavler løser dette"problem ved at plante tæt. Han ville aldrig nakke dem på denne måde. Måske ville han se efter en sort, der var lidt bedre . Hvis det er et problem .

Porrene skal bruge det grønne for bl.a at kunne lave sukker mv. Nogle laver sågar dybe rende og sætter porrene her . Hvis de hypper dem kan de risikere at planten bliver kvalt da den stadig skal have mulighed for at ånde . Og så dør man hellere ikke af, at spise lidt af det grønne .

Efterhånden får man nogle gode og måske dyre købte erfaringer , som man kan bygge videre på .

En lille mangel er efter mening den , at mange bøger,der handler om økologi ikke beskriver mere om brugen af gødning . Det har jeg savnet . PÅ Havenyt er en rigtig god og forenklet forklaring på brugen af gødning . Den vil hjælpe dig meget og du får en ide om, hvad og hvor meget du skal bruge . Det finder du desværre ikke i bøgerne .

Efterhånden vil du også indsamle viden i form af havebøger, som vil hjælpe dig hen af vejen, med de fleste ting .

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ancher, 29. november 2009 kl. 0.23

Opstart af køkkenhave:) Dejligt.Der er en hovedregel man altid kan forholde sig til.Har du en let sandjord er den oftest sur.Dvs. du bør tilsætte kalk.Lerjord er ofte alkalisk i det tilfælde tilsætter man masser af møj/husdyrgødning.Simple målesticks kan købes hos planteskoler.Lav gangarealer mellem dine bede så man kan undgå at træde for meget rundt i dyrkningsarealerne,da løs jord giver de bedste betingelser for planterne.Undgå kunstgødning,det er ikke nødvendigt,du kan nemt gøde organisk,ofte med et bedre resultat...Og en bedre samvitighed.
Sug til dig om arter og pasning,feks på nettet,eller køb dig en havebog,i løbet af nogen år finder du sikkert dine egne måder at gøre tingene på.God fornøjelse

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. november 2009 kl. 13.24

Hej Thomas

Jeg glemte at nævne at du skal tage dine børn med i havedyrkningen, så snart du kan, da de kan lærer utrolig meget af det . At de så kan lære hvordan man fjerner ukrudt er heller ingen skade til .........Nej spørg til side, jeg selv har ikke været god til det (mine har så hellere ikke haft den store interesse). Men man kan få mange hyggelige stunder sammen med dem . Et eller andet sted skylder vi også lære dem det, så de kan tage over i fremtiden .

Ærter, gulerødder, jordbær og majs er favoritplanter hos børn

Nyt svar til emnet »Opstart af køkkenhave i græsplæne Okt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Opstart af køkkenhave i græsplæne Okt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider