Forum

Hvad skal jeg gøre ved min jord?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria L., 14. september 2009 kl. 19.27

Hej,

Jeg er på 2. år i gang i min kolonihave og nyder hvert sekund.

Problemet er blot, at jorden åbenbart er så dårlig, at det er svært at dyrke noget i den. Jeg får persille, små gulerødder og hvidløg, men jeg har for andet år i træk prøvet med squash, planterne vokser langsomt, blomsterne kommer sent, og falder derefter af uden at der kommer squash ud af det. Min nabo har samme dårlige erfaring.

Hvad kan/skal jeg gøre for at berige jorden? Jeg prøvede dette år med at tilføre jorden noget kogødning (købt på planteskolen) nogle uger før jeg plantede mine squash-planter ud i foråret – men lige lidt har det hjulpet.

Gode råd til hvad jeg kan gøre, modtages med kyshånd. Det skal dog helst ikke være noget med at hente hestemøg på fjerntliggende steder, da jeg ikke har nogen bil.

Venlig hilsen

Maria

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. september 2009 kl. 10.18

Hej Maria

Herligt med sådan en kolonihave – og det er da også lettere end man skulle tro at opnå lidt bedre høst end den, du har oplevet i år.

Noget der gavner ligemeget hvilken jordtype og gødningstilstand, du har i haven, er at så grøngødning og lade det dække jorden hele vinterperioden og først fjerne de visne stængler, når du skal igang med at så og plante til foråret.

Grøngødningsfrø er ikke særligt dyre og du kan vælge blandinger, så det er nogenlunde sikkert, at ihvertfald noget af det vil trives. For eksempel en blanding af blodkløver, honningurt og havre er let at fordele på jorden og rives let ned.

Det er bedst at så inden efterårsjævndøgn den 21. september for sikker fremspiring.

Men det er ikke tilstrækkeligt at så grøngødning – det kan være rigtig godt at få lavet en jordbundsanalyse (få hjælp i dit plantecenter), så du får at vide om jorden mangler kalk – hvad der er yderst almindeligt.

Kalk kan spredes ud om sidst på vinteren – men det skal selvfølgelig kun være på arealer, hvor jorden mangler kalk.

Og så vil det være rigtig godt, at du gør dig erfaringer med at fremstille din egen kompost i haven og også finder ud af, hvordan du kan gavne dine planter med brunt jorddække i vækstsæsonen.

Det lyder måske uoverkommeligt at finde ud af grønt og brunt jorddække, kompost, jordbundsanalyse – men du vil blive positivt overrasket over, hvor enkelt det er at efterligne naturens egne processer i din urtehave, når først du kommer igang.

Du kan finde gode, kortfattede artikler, hvis du klikker på bjælken herover "Dyrkningsmetoder" – menu'en du får frem i venstre side har blandt andet disse emner:
Jordbehandling – jorddække – kompostfremstilling – grøngødning. Der er læsning til mange timer i de mørke efterårsaftner – og masser af velafprøvede metoder, der vil kunne sikre dig store squash ;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria L., 15. september 2009 kl. 22.44

Hej Lone,

Tak for svaret, der er nok ingen "nemme løsninger" – men rart at vide, at der kan gøres noget ved det. Jeg vil straks så grøngødning og høre min planteskole ad ang. jordanalyse.

Vh.

Maria

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 16. september 2009 kl. 1.37

Hej Maria.

Det er absolut en god ide, at få taget en jordanalyse. Men nøjes ikke med at få taget reaktionstal. Fosfor, kali, magnesium og andre tal er lige så vigtige, hvis du skal bedømme hvor frugtbar din jord er. De gange jeg har fået taget jordprøver har der fulgt en vejledning med om det optimale niveu for de enkelte tal. Hvis ikke den følger med, så bed om oplysning om, hvor høje tallene helst skal være, og så gød derefter. Om det er menneskebørn, hundehvalpe eller planter,er grundlæggende det samme. Der skal altid være en passende mængde næringsstof for at få en optimal udvikling. Grøngødning er fint til strukturforbedring, men bortset fra eventuel binding af fri kvælstof, tilfører det ikke næringsstoffer til jorden. Dem må du skaffe udefra på den ene eller anden måde, hvis der er mangel.

Det er et stort men spændende område, du er ved at bevæge dig ind i, men held og lykke med projektet.

Mvh Hans

Nyt svar til emnet »Hvad skal jeg gøre ved min jord?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvad skal jeg gøre ved min jord?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider