Forum

Tomatplanter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sophie Agger, 8. september 2009 kl. 12.07

Hej,

Jeg har nogle tomatplanter i min vindueskarm, som ser rigtig skidt ud, de startede rigtig pænt ud, med mørkegrønne blade, har vandet dem, når de så ud som om de havde brug for vand og sørget for at de ikke er blevet gennemblødte.

Bladene er nu blevet gule og slatne, mrf pergamentagtige område (både i grøn og gråbrun). Jeg kan ikke finde nogen dyr i potterne, men det ligner næsten at de er blevet tygget på.

De blev plantet sent og havde ikke forventet at få tomater på dem, men jeg fik rigtig mange, som jeg ente med at pille af, i håb om at redde planterne, de er helt fine (perfekte :)) uden pletter eller noget.

Nogen der har forslag til hvad der er galt med dem?

På forhånd tak, Sophie

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. september 2009 kl. 16.31

Hej Sophie Agger

Dine tomatplanter har leveret varen og er på vej mod alderdomsforfald.

Du kunne have trukket tiden lidt ud – og måske fået lidt flere modne tomater til salatskålen – ved at rykke planterne op med rod, ryste jorden af og hænge planterne op ved roden et tørt sted (med de tilbageværende tomater på selvfølgelig). Metoden sikrer de ofte små tomater mod udtørring under modningen i sensommeren.

Måske kan du afprøve fremgangsmåden til næste år...

Men anyway – nu har du en høst, som du kan bruge lidt af til næste års frøformering.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. september 2009 kl. 22.00

Overvanding, tomatplanter dør bare ikke hen, jeg har overvinter tomatplanter i et temperet sydvindue, og det har jeg gjort i mange år. Så er man sikker på at få de samme gode tomater år efter år.

Mvh. Svend Høst

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. september 2009 kl. 11.58

Hej Svend Høst

Det lyder som om jeg kan lære noget spændende af dig – hvad er det for en sort, du kan få til at klare sig igennem vinteren indendørs?

Med venlig hilsen fra
Lone

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 10. september 2009 kl. 14.34

Er alle tomatsorter ikke oprindeligt flerårige? Det synes jeg, at jeg har læst et sted.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. september 2009 kl. 14.47

Lone!

Det var ikke nogen særlig sort, men en rigtig god tomat der smagte godt, den eneste måde hvor man kan være sikker på at få de samme tomater næste år, er at lade tomatplanten overvinter indendøre i et temperet sydvindue med kunstlys.

Om efteråret klippede jeg toppen af tomatplanten(20–25cm.)og satte det i vand, hvor det hurtigt danner rødder, dernæst i en stor plastpotte i en god pottemuld.

Det er logisk at planten bliver lang og ranglet, men man klipper bare toppen af når den ikke kan komme videre, og lader sideskudene vokse, dem klipper man også toppen af og så videre.

Alle topskudene som man har klippet sætter man i vand og snart har man vidueskarmen fyldt med tomatplanter som er ens.

Jeg har faktisk haft den samme tomatplante gennem flere år.

Mvh.Svend Høst

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. september 2009 kl. 14.55

Martin p!

Tomater er flerårig i troperne, men etårig på vore bredegrader, det er et spørgsmål om nattefrost.

Mvh. Svend Høst

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. september 2009 kl. 15.05

Hej Svend Høst

Tak for hurtigt svar – det lyder hamrende smart (fordi der jo så ikke er spiringsvanskeligheder om foråret) og der er planter klar så snart der er lune nok i væksthuset.

Jeg vil forsøge at gøre dig kunsten efter med mine afbårne, men endnu levende tomatplanter.

Med venlig hilsen fra
Lone

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 10. september 2009 kl. 23.40

Svend: Jep, det var også det jeg mente!

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. september 2009 kl. 7.05

Ja – det må da helt sikkert prøves!

Kunne være fint med nogle ekstra tidlige planter, så man kan starte tomatsæsonen lidt før...

Nyt svar til emnet »Tomatplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tomatplanter

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider