Skrevet af: Peter, 6. september 2009 kl. 13.29
Hej med jer...
Jeg har et æbletræ i min have med store kæmpe madæbler. Det er ved at være på tide at beskære det for det er meget stort og højt.
Så højt faktisk at når æblerne falder ned er det en potentiel mord situation. Fik selv et æble i knolden for nyligt.
Jeg agter at skaffe en gartner som kan beskære det men helt generelt hvad kan man gøre?
Hvis man ser bort fra at der ligger en hjernerystelse og venter, så er det temmeligt irriterende med de 10.000 æbler som hver dag skal samles op.
Er der en løsning?
Hilsen
Peter
Skrevet af: Lilium, 6. september 2009 kl. 18.58
Ja-den ultimative løsning er at fælde træet.
En anden at grovbeskære det, så kun tykke sidegrene står tilbage.Hvis du gør det nu undgår du måske masser af vandskud til foråret.
Overvej evt. at pode andre æbler ind på disse sidegrene til foråret.
Skulle dette store madæble måske være Belle de Booskop?-et iøvrigt meget efterspurgt madæble? Hvis æblet er helt " æblegrønt " kunne det være Cox Pomona.
Skrevet af: Kate Lange, 6. september 2009 kl. 21.28
Du skal da være glad for din rigdom, har du ikke en rideskole i nærheden, som vil være glad for at få gratis æbler? Vi har to ponyer, der får lov til at komme ind under æbletræet og selv samle æbler og de nyder det. Det ville være så synd at fælde sådan et træ, lad naboer og andre komme og få glæde af det og måske kommer en glad person tilbage med æblekage til dig som tak. Du kan evt. tage en hjelm på, når du befinder dig under træet. Vær glad for naturens mangfoldighed. vh Kate
Skrevet af: Peter, 6. september 2009 kl. 21.35
Jaja... jeg har så absolut ikke tænkt mig at fælde noget som helst men det ville være rart som man kunne sætte f.eks et net henover træet så æblerne blev opfanget istedet for at ligger over hele haven.
Skrevet af: Kate Lange, 6. september 2009 kl. 21.50
Kære Peter, jeg har også sådan et dejligt træ med ganoldige æbler, der kan give hovedpine når de rammer, men hvis du lægger mærke til kvaliteten af jorden under træet på grund af alle de nedfaldsæbler, vil du vide at den er enormt frugtbar og derfor har jeg ribs, solbær, hindbær og rabarber under. Jeg kan godt love dig at der er mange dejlige bær at høste udover æblerne. Jeg har naboer og venner til at komme og få del i rigdommen, det kan du også gøre. For at tale om net, forsøgte vi her sidste jul at lægge et fint lysnet henover vores moreltræ, for at pynte det, men det var simpelthen en umulighed, jeg skulle nok have brugt en helikopter til opgaven og morellen er mindre end æbletræet. Vi gav op og måtte placere julelysene et andet sted. Jeg bor et sted, hvor der ikke var ret mange træer, da jeg flyttede ind, men det har jeg heldigvis ændret på. Jeg sætter træer meget højt og jeg synes også at nåletræer og andre vintergrønne træer er så dejlige. vh Kate
Skrevet af: Wina Fiona, 7. september 2009 kl. 8.01
Jeg har dræber-pærer i min gårdhave...
Og desværre er træet så gammelt og højt, at selv når vi står på den højeste stige og bruger en frugtplukker, kan vi ikke engang nå de nederste pærer.
Det er synd og skam med alle de pærer der gå til spilde, når de rammer fliserne, og smadrer helt ud.
Men fuglene og hvepsene er glad for dem... Vi andre prøver at leve med lugten af overgæret pæremos.
Skrevet af: Boi Jensen, 7. september 2009 kl. 8.11
Hej Peter
Hvis dit træ er formet sådan, at du kan få skåret en eller to "etager" af træet, så det stadig ligner en stamme med nogenlunde vandrette grene, så har du et godt udgangspunkt til at komme videre.
Hvis du har fat i en, der kan klare opgaven med motorsaven, kan I bare gå i gang. Husk ikke at efterlade vandrette snit, så der kan stå vand på dem, og husk at skære tingene i små stykker oppe i træet, og altid skære mindst et brændestykke over den endelige snitflade, så flækskader ikke opstår. Du bør også være opmærksom på om de "entreprenør" har ansvarsforsikringen i orden og at du ikke kommer til at hænge på hans eventuelle skader på sig selv.
Nedskæringen skal ske helst inden udgangen af september og fremover skal du fjerne vanris flere gange i løbet af sommeren – for træet må ikke få lodrette grene, så det bare bliver lige så stort igen.
www.de-gamle-sorter.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Dræber-æbler