Forum

Krydsfiner til højbede?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mikael, 26. august 2009 kl. 14.46

Hej – jeg vil bygge mig nogle højbede til min køkkenhave. Skal bruge en del og vil ikke bruge en formue på det. Jeg overvejer at benytte vandfast krydsfiner til formålet.

Er der nogle der har erfaring med dette og om krydsfiner afgiver giftige stoffer til jorden som fx. trykimprægneret træ gør det?

På forhånd tak!

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. august 2009 kl. 22.19

Krydsfiner er fremstillet af tynde sammenlimede træplader i mange kvaliteter. Som oftest køber man plader som er fremstillet i østen eller baltikum, de bedste kommer fra Sverige og Norge. I nyt krydsfiner er der meget lidt formaldehyd som dog hurtigt fordamper ude i det fri. Jeg har haft et højbed med pladerne. Efter omkring 10 år var træet under jorden formuldet, men det er nok forskelligt hvilken jord de står i.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikael, 26. august 2009 kl. 22.30

Ok, dvs. det er dampe der siver til omgivelserne (luften) og ikke noget der afgives til jorden?

Jeg har prøvet at søge efter oplysninger/dokumentation på nettet, men jeg kan ikke rigtig finde noget. Har du kendskab til læsestof om emnet?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. august 2009 kl. 19.16

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikael, 27. august 2009 kl. 20.37

Tak skal du have!

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. august 2009 kl. 16.37

Hej Mikael

Der er noget, som ikke står i de artikler, som Mogens link'er til:
Ved fremstilling af fenol-limen, som anvendes til dansk produceret krydsfiner, er der anvendt Benzen som hjælpestof i fremstillingsprocessen. Benzen er et kræftfremkaldende stof fremstillet ud fra råolie...

Hvor stort restindholdet i pladen er, ved jeg ikke – men nogen har jo håndteret dette skadelige stof undervejs i processen fra træfældning til færdig plade.

Så det er da en overvejelse værd, at krydsfinerplader med jordkontakt har en forrådnelsesperiode der kommer tæt på den periode, som ikke imprægneret lærketræ / egetræ har.

Du kan med andre ord undgå kemien helt, hvis du vil.

Med venlig hilsen fra
Lone

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikael, 29. august 2009 kl. 12.28

Tak for svar, Lone

Nyt svar til emnet »Krydsfiner til højbede?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Krydsfiner til højbede?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider