Forum

Hindbærbuske og blommetræer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mille, 3. august 2009 kl. 15.42

Vi har lige købt hus med en dejlig have. vi har bl.a både hindbærbuske og blommetræer. Men jeg aner intet om det...Begge dele trænger til at blive beskåret, men det vil vi selvfølgelig vente med til efter de er høstet...

Men er der nogen der kan hjælpe med et par spørgsmål?

Vores hindbærbuske er først nu begyndt at bære frugt (som endnu ikke er moden). Er det sommer- eller efterårshindbær vi har? Hvordan og hvornår skal vi beskære dem? Desuden vil vi gerne flytte buskene, men ved ikke om det kræver en speciel jordbund eller lign.

Ang. blommetræet, hvornår er frugten da moden og hvordan skal vi beskære træerne?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. august 2009 kl. 18.29

Hej Mille

Hindbær er nok den efterårsbærende slags – som er rigtig nem at beskære. Man klipper ned til 5 cm over jordoverfladen engang i november og planten bærer så bær den følgende sensommer på de skud, som kommer frem i marts / april måned.

Det er en god idé at fjerne det afklippede – bedst til en kvasbunke et andet sted i haven, men ellers til genbrugsstationenes haveaffaldsplads.

I kan flytte hindbærrene – bedste tidspunkt er november og det er nok lettest kun at beskære til 50 cm over jorden indtil de er plantet på det sted, I vælger.

De vil så nok ikke bære så meget frugt i 2010.

Hindbær trives vældig godt med at få lidt overfladekompost – og den behøver ikke være særlig næringsrig.

Hindbær trives godt med ikke at have skygge hele dagen, men er egentlig ikke så krævende.

Blommer og modenhed – det kommer jo noget an på sorten. Men smag jer frem :-).

Beskæring af blommer sker bedst efter høst, men inden vinter.

Og på spørgsmålet om, hvordan I skal beskære: Det er ikke helt let at komme med et bud på uden at have set træet.

Jeg vil foreslå at I henter et par bøger om beskæring hjem fra det lokale bibliotek. Søg efter nogen der er udkommet indenfor de sidste 10 år – der er sket en faglig udvikling og dermed også ændret vejledning på dette område.

Rigtig god fornøjelse med haven :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mille, 3. august 2009 kl. 22.06

Jeg siger mange tak for hjælpen:)

med venlig hilsen Mille

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina, 16. august 2009 kl. 23.51

Jeg har hørt at beskæring af blommestræer skal ske så snart "blomsten har tabt bladet" – hvis dette gøres kommer der frugt det efterfølgende år. Beskærer man senere, går der 1–2 år før træet igen giver furgt...? Måske dette på ingen måder passer...? Har nemlig også selv købt hus med tre kæmpe blommetræer der trænger til meget beskæring og fik at vide vi nu skal vente til næste år...

Nyt svar til emnet »Hindbærbuske og blommetræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hindbærbuske og blommetræer

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider