Skrevet af: Wina Fiona, 13. juli 2009 kl. 6.51
Jeg fik af vide, at min lille kolonihave mangler kvælstof...
Mine planter er små og lysegrønne. De mangler ikke vand, for jeg har en boring, og vander flittigt når himlen ikke gør det. Altid efter solnedgang for at forhindre svidning af planterne.
Det er hovedsaglig sandjord, men der er efterhånde også megen kompost iblandet.
Men kvælstof hvordan og hvorledes...?
Jeg blev anbefalet at blande min jord med kolort men nærmeste komark er langt væk, og jeg har ikke lyst til at fylde min cykelkurv med sligt!
Det jeg kan finde på nettet, og også her på sitet, om kvælstof er temmelig indviklet læsning noget med kubik og kvadrater og ml. og gr. af mærkelige ting og sager... Og så er der noget med tal- og bogstavkombinationer: 61-1 og 21-2 og NPK og fosfat og mel osv osv osv... Bla. står der noget om at 100kvm2 af den og den slags planter, skal have så og så mange ml. men når jeg nu har en række af ditten, og en halv række af datten, ved siden af 2 rækker duttelut, hva' gør man så?
Så hvad er det lige jeg skal købe, eller gøre, eller tilføre min lille øko-kolonihave...?
Skrevet af: Lone Brems, 13. juli 2009 kl. 9.11
Hej Wina Fiona
Hvis du vil peppe lidt op på de planter, som lige nu gror i din køkkenhave, kan du lave et par spande nældevand (1 cykelkurv nælder + 10 liter vand, står en uge, omrøres og sies dette er nældeudtrækket. (Det du sier fra kan lægges på komposten eller ind under nogle squash for eksempel).
Nældeudtrækket blandes med vand i forholdet 1 del nældeudtræk til 10 dele vand. Fordel med sprederen ca 10 liter opblandet til 10 kvadratmeter. Hold øje med planterne hvis de trives lidt bedre, men ikke godt nok, så giv en dosis mere men giv ikke nældevand efter midten af august.
Vand ikke med nældeudtræk på planter, som skal spises indenfor nogle dage lugten af nældeudtræk er "stram".
Det næste, du kan gøre er at tilså alle jordstykker, der står uden plantevækst, med blodkløver, som er en af de kvælstofsamlende planter, det er let at have med at gøre.
Du kan bredså og rive over med en grovtandet rive efterhånden som jordstykkerne bliver ledige frem til efterårsjævndøgn i september. (Derefter er det ikke let at få en god fremspiring).
Lad kløveren samle kvælstof fra muldlaget og luften lad den stå vinteren over og ryk den først op, når forårsarbejdet begynder.
Det tredje som er en god løsning, når du ikke har komøg til rådighed er til foråret at købe pilleret, komposteret kogødning og holde dig til doseringsvejledningen på sækken. Har du særligt krævende ting i urtehaven (kål og kartofler for eksempel) kan du dosere dobbelt pilleret gødning der.
PS: Hvis planteskolens medarbejdere er skeptiske, så henvis til, at produktet kan importeres fra Sverige ;-).
Når man anvender pilleret organisk gødning, skal man regne med at der kan være kvælstofmangel i det første kølige forår, så meget tidlige kulturer skal måske have en nældevandstilskud, selv om der er tilført gødning. (Det varer lidt tid for næringsstofferne at blive frigivet, fordi det er processer, som er afhængige af vandtilførsel, temperatur og bakteriertrivsel).
Det fjerde og vigtigste opgave er vedholdende at kompostere alt "affald" fra haven enten som overfladekompost eller i kompostdynge. Så snart komposten er halvomsat begynder frigivelsen af næringsstoffer og er komposteringen sket i en dynge, skal det bringes ud på jorden igen. Er det ikke vækstsæson, så det er muligt t sende komposten tilbage i mulkdkredsløbet, må kompostdyngen dækkes af med presenning eller andet, så regnen ikke udvander alt det, der skulle komme planterne til gode.
Hele formålet med kompostering er at sikre gode forhold for bakterier, svampe, orme, insekter osv, som alle medvirker til at holde muldlaget intakt og sikre planterne den mængde næringsstoffer, de har brug for.
Jeg håber, du får held med at få dine urter til at trives uden industriel kemi :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Wina Fiona, 13. juli 2009 kl. 9.17
Hej Lone.
Tak for masser af gode råd.
Det med brændenælderne vil jeg straks gå i gang med det lyder som et godt gammelt "klogkoneråd"
Vil Honningurt kunne bruges istedet for Blodkløver, for dem har jeg fået en stor pose frø af?
Skrevet af: Svend Høst, 13. juli 2009 kl. 9.58
Du skal så masser af bælgplanter dvs. ærter ærteblomst lupin osv de trækker kvælstof ud af luften og ned i jorden.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Lone Brems, 14. juli 2009 kl. 8.48
Hej Wina Fiona
Du kan da sagtens bruge honningurt men som Svend Høst skriver, så er det bælgplanterne, som har særlig god kvæstofsamlende evne.
Honningurten udmærker sig ved ikke at huse de samme konkurrerende insekter, svampe og bakterier, som bælgplanterne er værter for. Det kan være interessant, hvis man har sat sig for at samle erfaring med sædskifte.
Honningurten samler som alle planter kvælstof bare i mindre mængde end bælgplanterne.
Honningurten tiltrækker mange nektar-sugende insekter og giver et fint, let jorddække hen over vinteren. Og så tåler den at blive klippet ned til ca 10 cm over jorden hvis den breder sig for voldsomt kan det jo blive nødvendigt at begrænse den noget ;-)
God fornøjelse med brændenældevandet og lige et fif: Planterne kan bedst udnytte næringsstofferne i nældevandet, hvis de er velforsynede med vand i forvejen, så hvis du skal bringe nældevand ud på jorden i en tør periode kræver det, at du dagen inden har været "rundhåndet" med vandkanden...
Med venlig hilsen fra
Lone
PS i det netop udkomne nummer af Praktisk økologi nr 4 / 2009 kan du finde en spændende artikel med titlen "Det naturlige valg" Philippe Plöninge skriver bl. a om brændenældevand
Skrevet af: Anonym bruger 1, 14. juli 2009 kl. 10.01
Hej.
Sidder og filosoferer over om der er nogen, der ville give en flad tier eller tyver for at hente en cykelkurv brændenælder? Er der en mulighed, jeg har overset? Jeg har nælder i "rå" mængder, som bare får med den store slåmaskine. Eller skal det være til "huggepris"?
Mvh.
Hans
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 14. juli 2009 kl. 20.16
Vi har masser af personer som forsøger at opfostre deres humoristiske sanser her. Omkring os kendetegnes de ved at de griner først af sine egne humoristiske kommentarer, som de sikkert har grinet af 117 gange tidligere. Vi har jo nok alle læst fra dette emnes forslag, fortynd natteposten indhold med 10 x så meget vand, og du har godt kvælstof som planterne tørster efter at vandkanden igen kommer på besøg. håp
Skrevet af: Martin Hansen, 15. juli 2009 kl. 1.15
Honningurt kan selvfølgelig sagtens samle kvælstof, men kun det som allerede er i jorden. Den kan derfor ikke bruges til at tilføre jorden mere af dette. Her skal der bruges planter fra ærteblomstfamilien som så fladbælg eller kløver. De er nemlig nitrogenfikserende som betyder at de ved et symbiotisk forhold med bakterier kan udnytte nitrogenen i atmosfæren og dermed tilfører de kvælstof til jorden i sidste ende.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kvælstof…?