Skrevet af: Nicolai, 28. maj 2009 kl. 19.30
Hej.
Har et spørgsmål ang. gulerødder...
Der er jo både hvide, lilla og gule... Er der andre farver? Har søgt lidt på nettet, men syntes ikke rigtig jeg kan finde så meget...
Har hørt et sted at de hvide, lilla, gule osv. er gensplejset? Er det rigtigt? Eller har de altid haft de farver fra naturens side?
Mvh.
Nicolai
Skrevet af: Martin P, 28. maj 2009 kl. 20.31
Har fundet dette, taget fra www.primafroe.dk:
"I dag regner de fleste nok orange for at være den rigtige gulerodsfarve. Men oprindeligt, et par tusind år tilbage, fandtes guleroden faktisk i både violette, hvide, gule og røde udgaver. Den orange gulerod er først blevet udviklet omkring 1500-tallet af planteforædlere i Holland."
Skrevet af: Erik Nissen Fasterholtvej 3. 7361 Ejstrupholm, 11. juni 2009 kl. 23.10
Gulerodsfluen.
Hvad gør man for at gulen ikke bliver ødelagt af orm,hvor
tidligt begynder gulerodsfluen at lægge æg & hvornår ca.
holder den igen?
Skrevet af: J. H., 12. juni 2009 kl. 10.53
De gange jeg har haft gulerødder, har jeg sat elektrikkerrør over det nysået bed. Sætter rørerne i buer og lægger fiberdug henover, der bliver låst fast med mursten langs kanterne. Vandet trænger igennem fiberdugen og lad gerne det hele stå i udviklingsperioden, også mens du høster undervejs.
Hvis du vil vide mere om gulerodsfluen, klikker du bare på linket herunder.
www.plante-doktor.dk/gulerodsfluen.htm
Skrevet af: Eivin Knidsen, 12. juni 2009 kl. 13.35
Det er så dejligt og hyggeligt med gulerødder. Prøv lige at hive helt nye rødder op af jorden, vask dem for jord og så bare lige ind i gabet med dem. Mums! Ja det er vdel da jo noget af det bedste der findes. Og især noget børnene er så glade ved.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Kirsten Pedersen, 12. juni 2009 kl. 18.41
Jeg har dyrket gulerødder i ca. 20 år. Jeg sætter en række løg, sår en række gulerødder, sætter en række løg o.s.v. Jeg kan huske et par enkelt gange, hvor jeg har haft dårlige gulerødder, men ellers har de altid været flotte.
Som regel sår jeg i slutningen af marts / den 1. uge i april.
Jeg tror på at kombinationen løg / gulerødder gør en forskel m.h.t ormen, men det er blot min teori
Mvh
Kirsten
Skrevet af: Løvenstein, 17. juni 2009 kl. 12.08
Jeg har dyrket gulerødder i alle de nævnte, forskellige farver, og jeg har fundet ud af, hvorfor de orange er fremherskende... De smager ganske simpelt bedrre!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Gulerødder?