Forum

Opsamling af regnvand

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Wandel, 28. maj 2009 kl. 11.41

Jeg opsamler regnvand fra et gammelt eternittag fra 1961, og jeg bruger vandet i både køkkenhave og drivhus. Er asbest et problem her?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thyge Kristensen, 28. maj 2009 kl. 15.51

Hej Kirsten
Ja. Asbest er et alvorligt problem og et materiale der skal fjernes fra vores omgivelser.

Asbest i lungerne har medført et smertefuldt liv og for tidlig død for mange der arbejdede med stoffet, bla. eternit-, isolerings- og bygningsarbejdere
Der er meget stor sandsynlighed for at der er asbest i dit eternittag fra 1961.

Ved håndtering og f. eks. nedbrydningsarbejde af materiale indeholdende asbest er der meget skrappe krav fra Arbejdstilsynet til arbejdets udførelse, brugen af personlige værnemidler m.m.

Selv meget små mængder af asbest kan fremkalde alvorlige lungesygdomme.

Mængden af asbest i regnvandet afhænger af om tagpladerne er slidte eller knækkede.

venlig hilsen
Thyge Kristensen

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 28. maj 2009 kl. 17.08

Asbest kan være meget farligt, uha-uha, jeg ville være lidt opmærksom på benævnte problem, om jeg måtte være dig.

Mvh Eivin (^_^)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. maj 2009 kl. 22.37

Eternitplader som indeholder asbest er stort set ufarlige så lang tid man ikke ridser borer skærer eller saver i pladerne og derved åbner op for støv som kan komme ned i lungerne.

Jeg kan ikke se et problem i at bruge regnvand fra et eternitttag til at vande køkkehave med da asbestfiber kun er farlige hvis de i støvform kommer ned i lungerne.

Mvh. Svend Høst

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. maj 2009 kl. 22.54

Eventuelle asbestfibre vil blive i jorden og ikke trække op i planterne og ud i frugterne. Vi har ikke hørt om 2-mat med asbest i.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 29. maj 2009 kl. 13.23

Jeg ville nu alligevel være betænkelig ved benævnte problematik.

Mvh Eivin (^_^)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim L H, 1. august 2009 kl. 13.55

Det er muligt at asbestfibrene udgør en sundhedsrisiko, men næppe i forhold til opsamlingen af regnvand til brug for vanding i din nyttehave.

Nyt svar til emnet »Opsamling af regnvand«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Opsamling af regnvand

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider