Skrevet af: Lone Schneider, 23. maj 2009 kl. 11.23
Vi har sået ærter i vores lille køkkenhave. MEN...duerne spiser de
små ærtespirer. Mit spørgsmål er...vil de komme sig alligevel, eller må jeg til at så om. Er det kun i starten at de spiser af dem. Ærteplanterne ser lidt afpillede ud... :-(
Lone
Skrevet af: Lone Brems, 23. maj 2009 kl. 15.09
Hej Lone
Ja, det er kun i starten, at duerne synes om ærtespirerne. Men det er til gengæld ofte så grundigt, at der ikke kommer vækst i ærterne igen...ihvertfald er det meget usikkert om de kommer sig.
Så du må nok så om – og så beskytte ærterækkerne med kviste af dit gamle juletræ / nedfaldne smågrene fra birketræer / kyllingenet / udspændt fuglenet (som bruges senere til jordbærrækkerne).
Bruger du kviste skal der faktisk ikke mange til, før duer ikke bryder sig om at lande / gå rundt mellem dem.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Lone Schneider, 23. maj 2009 kl. 16.30
Tak for dit svar...JA...jeg tænkte det nok...Så må jeg se at få sået nye ærter ;-)
Venlig hilsen Lone
Skrevet af: Lilium, 24. maj 2009 kl. 9.31
Jeg får INGEN ærter med mindre de er dækket af fiberdug de første 2 uger efter spiring. Herefter er duerne ligeglade :-)
Skrevet af: Svend Høst, 24. maj 2009 kl. 11.41
De nøjes ikke med at spise ærtespirerne, de bruger spirerne til at trække ærterne op med da det er dem de er interesseret i. Jeg har ser en due rydde flere 5 m. rækker på ganske få minuter, det er som om de kan lugte ærterne da mange var ikke spiret, duen brugte næbbet fra den ene side til den anden side bevægelser og dermed afdækkede ærterene som den hurtigt spiste.
Når man sår ærter skal man lægge net eller lign. over så duerne ikke kan komme til ærterne.
Når først ærterne har fået flere blade og rødder taber duen interessen for ærtene.
Skrevet af: Dorte D, 31. maj 2009 kl. 11.03
Jeg har et stort problem i min nyanlagte køkkenhave. Vi har slet ingen ærter fået, men når jeg piller de såede ærter op er de fulde af MANGE små, hvide larver. Kan det være myrer? Har I nogle gode råd? der er i øvrigt heller ikke spiret noget som helst andet – ÆV
Skrevet af: Anonym bruger 1, 31. maj 2009 kl. 11.16
Hej Dorte.
Det kunne tyde på, at du skal undersøge, hvad det jord har været brugt til tidligere. Har det været holdt rent med kemi? Noget kunne tyde på det, da ingenting vil spire. Hvis der har været brugt jordmidler i rigelig mængde, har du et problem af de store. Men prøv om du kan få noget at vide om fortiden.
Mvh. Hans
Skrevet af: Dorte D, 31. maj 2009 kl. 12.03
Der er ikke noget galt med jorden, tror jeg. Vi har ingen problemer andre steder i haven og heller ikke lige ved siden af. Tænker at jeg måske har lavet ravavge ved at grave, harve etc. Men der er masser af myrer! Og nu da jeg har været på knæ endnu engang også små men afgnavede spirer af f.eks. gulerod og div. blomster. Men hvad lægger æg i ærter"-frø"?
Skrevet af: Anonym bruger 1, 31. maj 2009 kl. 13.26
Det var godt, det ikke var kemi. Er det en gammel græsplæne, du har vendt ned med spaden? Der kan være mange "gode" ting i græs, larver af forskellig slags m.m.m... Hulrum i jorden, løs, knoldet eller nedgravede græstørv, giver optimale forhold for myrer. Hvis det er overkommeligt ville jeg nok dynge stykket til med vand for at få jorden til at sætte sig, og så, når det er tørret tilpas, så noget nyt.
Mvh. Hans
Skrevet af: Dorte D, 31. maj 2009 kl. 22.25
Det ER en gammel – og ikke vedligeholdt græsplæne, jeg har lavet køkkenhave i. Jeg har gravet det øverste lag tørv væk, men resten er jo tilbage i den nye køkkenhave. Det har regnet rigtig meget siden jeg anlagde haven og inden jeg såede, men det lyder som en god ide med vand. Det vil jeg prøve. Lægger myrer æg i ærter? Der kravler også mange små sorte, blanke biller rundt. Hvad kan det være for nogen?
Skrevet af: Anonym bruger 1, 31. maj 2009 kl. 22.56
Det er sådan set underordnet om græs har været vedligeholdt eller ej. Der er gennem årene dannet et økosystem, som hviler i sig selv. Så kommer du, jeg eller en anden og laver uorden i systemet. De væsener, som før levede af græsset vil selvfølgelig falde over de småplanter, som du ønsker skal være der. Myrene får bar, varm jord og trives. Myrer spiser ikke planter, men læg mærke til, at der altid er tørt i en myretue. Der vil gå et stykke tid inden der kommer et nyt økosystem, som passer til de forhold du giver det. Der har altid været problemer det første år, når gammel græsjord blev taget ind til dyrkning. Måske skulle du tænke på at dyrke nogle robuste ting det første år.
Mvh. Hans
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ærter.