Forum

Græskar! Hvad gør i?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karina Jensen, 3. maj 2009 kl. 12.51

Af en eller anden årsag er græskar og jeg ikke gode venner! Har prøvet en del år efterhånden...

Jeg vil så gerne dyrke græskar... men det går altid i vasken for mig.

Jeg får en masse stilke med blomster på, men ingen eller næsten ingen med frugt. Når der endelig kommer en lille kugle, rådner den væk eller forblir meget lille.

Jeg har prøvet meget forskelligt...nippe blomster uden frugt af, skære blade af planten for at gi lys, lægge halm under de små osv.

Planter altid ud og gir den nye plante godt med kompost i bunden... Skal de bestøves eller?

Hvad dælen gør jeg galt?

Med venlig hilsen og håb om hjælp, Karina

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. maj 2009 kl. 13.42

Hej Karina

Det kan jo også være, du bare har været uheldig ;-)

Men jeg vi godt gi et par bud:

Hvis "godt med kompost i bunden" betyder, at du graver et hul til planten eller frøet og lægger kompost ned i hullet før du placerer planten eller frøet kan det betyde dårlig rodudvikling.

Komposten kan have en uhensigtsmææsig sammensætning / roden kan have tendens til at holde sig inde i kompostklumpen / jorden udenom kompostklumpen er tør eller vanskeligt gennemtrængelig for rødderne.

Hvis planterne mangler vand til at holde vækst af stængler og blade (og senere frugt) igang, så kan planterne ikke udnytte næringsstofferne i kompost og jord.

Hvis planterne får for lidt lys kan nok så meget vand og kompost ikke kompensere for det.

Så:
Plant ikke ud / så ikke ude før midt i maj.

Sol og læ på voksepladsen.

Jord der er løsnet 40 cm ned, meget (dvs flere spandefulde pr plante).

Næringsrig kompost ovenpå jorden = på jorden over plantens rod. Næringsrig kompost betyder kompost med en del kvælstof, phosfor og kalium. Hvis du ved, at din kompost er fattig på kvælstof, så kan du tilføre brændenældevand eller gode lag af afklip fra græsplænen med et par ugers mellemrum hele vækstsæsonen.

Vanding i alle tørre perioder (brug evt sivespand som er en effektiv og vandbesparende måde at tilføre vand til et begrænset område omkring roden på)
– så skulle du nærme dig succes med græskar!

PS. Sivespand 10 liters spand med et hul på 1–1,5 mm boret igennem siden af spanden tæt ved bunden. Spanden placeres på et par mursten/ lægtestumper så vandstrålen rammer lige ved stænglens overgang til rod. Det kan tage op til 4 timer for den mængde vand at løbe ud i jorden.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Villadsen, 3. maj 2009 kl. 15.33

Sår din græskar i en urtepotte ca 1 maj. Blanding ½ pottemuld og havejord inden døre eller i drivhus hvis det er vamt nok. gød som andre potteplanter. ca 24 maj plant ud på blivestedet. jeg tager en kartoffeltop op og planter en græskar det passer med at den vokseri takt med vi graver kartofler op iløbet af sommeren, pladsbehov ca. 5gange 4 m.

Der bliver nomal to på 20–25 kg. og 3–4 små pr. plante af de grønne og aflange græskar. nu kommer det vigtigste tempereret vand til vanding og en par håndfulder nitrofoska i
løbet af sommeren. Tips til vanding læg ca.20 m. slange ud i solen så er vandet tempereret når det kun dryppe ganske langsom. Græskar er hårdføre bare de har lune føder.

Nyt svar til emnet »Græskar! Hvad gør i?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Græskar! Hvad gør i?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider