Skrevet af: Søren K., 25. april 2009 kl. 23.17
Jeg har læst, at det er en dårlig ide, at dyrke kartofler og tomater i samme bed da de bruger samme næringsstoffer og da kartoffelskimmel kan blive et problem for tomatplanterne.
Men er det ok at dyrke kartofler andetsteds i haven? altså, hvor langt væk skal kartoflerne førend risikoen for kartoffelskimmel forsvinder?
På forhånd tak!
Skrevet af: J. H., 27. april 2009 kl. 18.22
Hvis du dyrker tidlige kartofler og sorter som er de mest modstandsdygtige, har du mulighed for at høste kartofler inden skimlen sætter ind og dermed mindske risiko for at dine tomater angribes.
Jeg dyrker tomater andre steder i haven end der hvor kartoflerne er, også i drivhus. Det kan svinge mellem 215 meter mellem dem, eller helt i den anden ende af haven.
Tomaterne kan du jo have i krukker eller kapilærkasser på friland og nemmere at flytte væk fra kartoflerne, hvis nu der er en risiko.
Hvis naboen også dyrker kartofler, er der også en risiko for smitte. Ofte har jeg taget chancen og prøvet mig frem, men frem for alt dyrket sorter af tidlige kartofler.
Jeanet
Skrevet af: Wina Fiona, 27. april 2009 kl. 19.39
Nu har jeg læst så mange steder om kartofler og skimmel... Det lyder nærmest som om det er en uungåelig naturlov at kartoflerne angribes af skimmel...? Hvorfor kommer den skimmel i de sene kartofler kan det ikke forebygges på nogen måde?
Nu ærger jeg mig over jeg har lagt aspargeskartofler, for de er vist sene. Havde jeg vidst det, havde jeg valgt en anden slags.
Skrevet af: Ann, 15. maj 2009 kl. 19.33
Er der nogen der har erfaring med at dyrke tomater ude under en eller anden form for dækning uden sider?
Jeg har fået lavet for mange tomatplanter i år og har ikke plads til flere hverken i drivhus eller i gårdhaven. Men jeg har nogle store plastbuer som jeg brugte til at dyrke salet og bønner under før dræbersneglene blev almindelige.
Jeg tænkte på om jeg ikke kan dyrke tomater under dem, hvis jeg laver en eller anden form for stativ, så plastbuerne ligesom danner et tag i en højde så der bliver plads til tomaterne.
Men kan jeg undgå skimmel i tomaterne ved at lave sådan et tag? Vil det være nok?
Jeg dyrker selv tidlige kartofler, men alle mine naboer dyrker også kartofler og ikke kun tidlige, så hvet år jeg har prøvet at plante tomater i urtehaven har de fået skimmel.
Ann
Skrevet af: Martin P, 15. maj 2009 kl. 22.52
Du kan sagtens dyrke tomater på det sted, men så skal det jo være frilandstomater (hårdføre).
Angreb af skimmel-smitte afhænger af, hvor langt der er til nærmeste smittekilde. Men da du skriver, at du plejer at få skimmel på dine tomatplanter i urtehaven, får du det nok også på dem under plastbuerne. Så du kan ikke regne med mere udbytte fra de planter efter ca. først i juli.
Martin
Skrevet af: Ann, 16. maj 2009 kl. 9.17
Tak for svaret Martin.
Hvor langt mener du man bør være fra smittekilden for at have en chance for at dyrke tomater uden at få skimmel i dem? En del af min urtehave vender mod vest ud mod marker som dyrkes med korn. Min urtehave er temmelig stor og jeg tror jeg kan få tomaterne placeret ca. 4060 m fra nærmeste naboers kartoffelbede, men er det nok?
Ann
Skrevet af: Anonym bruger 1, 16. maj 2009 kl. 11.16
Hej Ann.
Glem alle overvejelser om afstande. Det gør hverken fra eller til. Kartoffelskimmel er luftbåren og spredes over store afstande når vejrforholdene er til det. Smitten kan komme helt fra England eller Tyskland alt efter vindretning.Smitten kommer hvert år på et eller andet tidspunkt, gerne sidst på sommeren.
Mvh. Hans
Skrevet af: Dagny Nielsen, 22. juni 2009 kl. 16.06
Min svigerfar på 92 år, han har i sin have fået skimmelsvampe i sine kartoffeltoppe, hvad kan han gøre?.
Er det er sprøjtemiddel han kan bruge spørger han?.
Hilsen Dagny
Skrevet af: J. H., 23. juni 2009 kl. 8.58
Der er desværre ikke andet at gøre end, klippe alle toppene af, brænde dem eller ned i klare plantesække og køre dem væk.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 23. juni 2009 kl. 9.24
Smitte fra top til knolde sker med nedsivende vand. Hvis knoldene ikke er smittet nu, sker der ikke noget før næste gang det regner, men så skal toppen også af lige inden.
Mvh. Hans
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tomater og kartofler