Forum

Conferencetræet vokser ikke

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Skjønnemand, 24. april 2009 kl. 8.59

Jeg har for 5 år siden købt og plantet et conference-pæretræ i min have. Det er ca. 2 meter højt og temmelig spinkelt.

Hvert år kan jeg plukke omkring 10–15 flotte velsmagende pærer.

Men det undrer mig, at træet ikke vokser. Det har ikke ansat et eneste vækstskud i de 5 år jeg har haft træet.

Jeg gøder det hvert forår med kompost eller hestegødning.

De andre frugttræer i haven vokser rigtig meget.

Hvad er der galt?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 25. april 2009 kl. 9.42

Jeg er ikke fagmand(kvinde) men har samme problem med de fleste af mine pæretræer.

Jeg har "altid" vidst", at "Fondante de Charneu" ikke trives på dværgstamme, men skal have mellempodning, men ikke andre.

Nu har jeg netop været på podekursus, hvor jeg lærte, at dette gælder for alle pæresorter undtagen "Clara Frijs". Hos mig er Conference osse ok, og hvad skal man så tro?

Her ønskes en fagmands kommentarer, og gerne med svar på, om tjørn kan bruges som grundstammer til pærer?

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. april 2009 kl. 9.59

Der er flere pæresorter som skal have en mellempodning, når der anvendes kvæde grundstammer, hvorimod at man ikke behøver det, når der anvendes vildstammer, for at de skal kunne trives i længden ellers risikere man at der sker ting og sager.

Men hensyn til at pode på tjørn har jeg fået fortalt at man gjorde det for mange år tilbage (sikkert under krigen) da man ikke havde alle disse grundstammer som man har i dag. og det kan sagten lade sig gøre og man skulle få nogle dværgtræer ud af det

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Itani, 27. maj 2009 kl. 20.46

Jeg har en conference pære træ som jeg har købt sidet år, i maj månde har den blommstret, men i dag har jeg opdaget at der er noget galt på mit træ alle blommster er faldt ned, der rigtig mange små dyr som ligner tissemyer, og bladene kryber sammen, der er også noget på grene som ligener sorte æg
er der nogen som ved hvad det et og hvorden skal de bekæmpes

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 29. maj 2009 kl. 20.10

Jeg ved ikke hvorfor. Men jeg har et Conferanc træ, 5 år gammelt (?) og ca. 3 m. højt. Det står nærmest på fliserne og nabomuren. Sidste år gav det næsten ingenting. Vi har vistnok ingen bier i nærhednen. I år bestøvede jeg selv med pensel. Der er simpelthen så mange pærer på at jeg skal helt vildt udtynde. Er det ikke spændende? Og så er det ikke engang løwn. håp

Nyt svar til emnet »Conferencetræet vokser ikke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Conferencetræet vokser ikke

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider