Forum

Hvilken jord til nylavede højbede?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren K., 23. april 2009 kl. 19.34

Jeg har lige skruet 2 stk. højbede sammen vil den sydvendte del af haven og vil gerne så tomater ud i slutningen af maj, så jeg er gået igang med at spire frø indendørs.

Jeg har dog ikke gjort noget som helst for jorden i efteråret mht. jordforbedre den med kompost eller lignende.

Nu er jeg lidt utålmodig for at komme igang og vil derfor gerne starte med at dyrke allerede dette forår/sommer, og mit spørgsmål går på hvilken slags jord jeg skal fylde i højbedene?

Der er kompostdag i kommunen på lørdag, hvor jeg kan hente kompost ganske gratis. Skal jeg bare fylde mine højbede op med det eller skal det blandes med almindelige havejord eller andet?

Håber I kan hjælpe.

/Søren K.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. april 2009 kl. 21.43

Hej Søren K

Brug ikke kompost fra genbrugspladsen!

Klik dig ind på Spørg eksperterne i bjælken herover.

I svararkivet finder du emnet jord – gå tilbage til 2002 og find emnet "Hvordan laver vi en god jordblanding til højbede?".

Det er et svar som du let kan omsætte til det, du har brug for i dine to højbede.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren K., 23. april 2009 kl. 22.06

Hej Lone,
Tak for svaret.

Jeg fandt indlægget, men er stadig lidt usikker på hvorfor det er, at man ikke skal bruge kompostjord fra genbrugspladsen?

Desuden har jeg desværre ikke nem adgang til hønsemøg som gødning, som det er tilfældet i det eksempel du henviser til...

/Søren K.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. april 2009 kl. 22.34

Hej Søren.

Kompostjord fra kommunen er meget stærk og vil oftest svide planterne. Det er meget forskelligt i kommunerne hvad det indeholder og der er fundet mange mærkelige ting i det. Det bør først bruges når det er dampet af efter et års tid.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren K., 23. april 2009 kl. 23.07

Kan det heller ikke gå an, hvis det blandes med almindelig havejord i et eller andet forhold?

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. april 2009 kl. 23.33

Så kan det være 1 del kommune til 3 dele alm. havejord. Men jeg ville hellere købe det billigste ugødet spaghnum i Hjem+fix og blande 1 del spag. til 2 dele jord og blande godt med visne blade i.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. april 2009 kl. 8.00

Hej Mogens – og Søren K

Det er muligvis det / de første år et godt dyrkningsmedium man kan få ved at blande sphagnum ind i almindelig havejord. I processen, hvor sphagnum omsættes, sker der en forsuring som ikke er hensigtsmæssig for urtedyrkning, som jo er Søren K's mål.

Og spaghnum er (uanset hvor i verden det kommer fra!) en begrænset ressource, som vi som haveejere bør tænke over, om vi vil / bør anvende.

Et alternativ til kompost fra egen have / sphagnum / opblanding med komposteret haveaffald fra genbrugspladsen /hønsemøg /? kan være at interessere sig for grønt jorddække – altså at holde almindelig havejord HELT dækket med planter HELE året.

Det kan lade sig gøre at starte med sennep nu, klippe den helt ned om nogle uger og løsne rødderne med en kultivator.

Så er det tid til at plante tomater ud og umiddelbart efter kan man så blodkløver og honningurt. Hen over sommeren kan de begge klippes ned til 15 cm over jorden og til efteråret vil de stadig dække jorden udmærket. Det er fint at lade planterne stå hele vinteren. Skulle man ønske at skifte til endnu en afgrøde, som kan stå hele vinteren kan man vælge havre eller olieræddike.

Den helt store glæde kommer næste forår, når arbejdet med jorden i højbedene skal igang. Under sådan et visnet vinterjorddække vil man finde sin jord løs og fin med en øget indhold af humusstoffer: Lige til at så i – igen!

Med gode havehilsner fra
Lone

Hvis man er i tvivl om der er næring nok i jorden kan man lave nogle spande brændenældevand / kulsukkervand (Lad begge urter stå i en spand vand uden låg en ugestid – det lugter ikke af parfume, men begge dele er gode kilder til de næringsstoffer, som planterne har brug for.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 24. april 2009 kl. 8.16

Jeg etablerede to højbede sidste forår – og jeg må blank erkende at jeg fyldte dem (i uvidenhed) med REN kompost fra genbrugspladsen!

Planterne voksede fint... og jeg fik fint udbytte. Havde gulerødder, radiser, ærter, kartofler, rararber og en hel masse krydderurter... men måske det var rent held! der var i hvetfald ingen problemer... og de var stort ste ingen ukrudtsfrø i ;-)
Jeg har fået et højbede mere som er fyldt med alm havejord tilført hønsegødning (i pilleform) og der spirer ukrudtet lystigt allerede, æv!

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren K., 24. april 2009 kl. 9.55

Tak for alle svarene.

Også selvom de har rejst flere spørgsmål ;)
Hvad er det egentlig man er så bange for at få med fra genbrugspladsens kompostjord?

Jeg mener, ukrudt kan man vel lue sig ud af! Er det sygdom eller snegle I frygter?

Lones forslag med grøngødning lyder spændende, men vil jeg ikke først have gavn af det fra og med næste år? Det fremmer vel ikke jordforbedringen allerede i år?

Mht. spaghnum, hvor meget vil det betyde for surhedsgraden i forhold til at dyrke tomater, hvis jeg blander det i 1:3 med havejord, som Mogens foreslår? Altså bliver jorden for sur til at dyrke tomater ordenligt?

Endnu flere spørgsmål til jer derude, sorry ;)

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 24. april 2009 kl. 11.18

Søren K: Ved at jeg brugte ren kompost gav minimal ukrudt – hvor den rene havemuld giver enorme mængder af ukrudt.

Kompostjord er stærkt og kan svitse planternes rødder og ødelægge væksten... hvor havemuld er mildere.

I mit tilfælde har det gået okey med ren kompost, men måske jeg blot har været heldig.

Ang. tomater så vokser mine lige pt. i alm. ugødet spagnum hvor jeg gøder dem – altså kommer gødning i vandet jeg vander med. Senere kommer de i plantesække.

Mine forældre dyrker tomater i spagnum og alm. havemuld – gøder med hønsegødning i pilleform.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren K., 24. april 2009 kl. 15.09

Nu har jeg droppet kommunens kompostjord til fordel for Champost, som jeg planlægger at blande med min havejord i forholdet 25%/75% – så må vi se om tomaterne vil vokse i det.

Nyt svar til emnet »Hvilken jord til nylavede højbede?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvilken jord til nylavede højbede?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider