Forum

Spørgsmål om tomater

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren K., 22. april 2009 kl. 11.08

Jeg har læst mig til at tomater skal spire indendøre i vindueskarmen for at få så meget lys som muligt og jeg har nu sået mine frø i en masse beholdere, men jeg har et par spørgsmål:
–Jeg kan forstå at spiretemperaturen optimalt skal være ca. 22–25 grader. Er det ok at have potteplanterne stående i direkte sol i vindueskarmen? Der er jo masser af lys, men jeg kunne forestille mig, at det bliver varmere end 25 grader.

–Jeg har sået i fugtig så- og priklejord og trukket plastik-folie over potterne. Skal jeg vande inden der kommer spirer? Hvis ja, hvor tit?

–Jeg har læst, at når der kommer spirer, så skal man stille planterne, hvor der er køligere men stadig meget lyst, men at hvis man ikke har sådan et rum i huset (det har vi ikke), så kan man også give planterne kuldechok, ved at stille dem køligt i 10 min dagligt. Er det korrekt, og hvor køligt skal det være?

Håber I erfarne havefolk kan hjælpe!

Venlig hilsen,
Søren K.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 22. april 2009 kl. 14.02

Jeg har for første gang i mit liv sået tomater her i foråret. Min viden om emnet er således ikke specielt stor, men visse erfaringer har jeg da allerede gjort mig.

Nemlig den at der er enorm stor forskel på tomatfrø. Og at man tilsyneladende skal tage alt, hvad man læser om tomatdyrkning med et vis gran salt.

Jeg har omkring 100 tomater stående nu rundt omkring i alle mine sydvendte vindueskarme. De er pt. i størrelserne fra 1 cm. til 12 cm. Og det er forskellige slags, fra forskellige frøpushere.

De er alle sået i den samme så/prikle-jord fra Pindstrup. De er alle bredsået i flade plastikbakker i ca. 2–3 cm. jord, og efterfølgende priklet ud i små tørvepotter når de er omkring 2–3 cm. store. Og alle har de stået i det samme vindue, indtil de er ca. 10 cm. store hvor jeg så har plantet dem over i almindelige plastikpotter.

Men her hører lighederne så osse op, for halvdelen af dem har jeg haft stående mørkt, indtil de spirede frem (det havde jeg læst at de skulle) og den anden halvdel har stået lyst fra starten af.

Af dem som stod mørkt, er to af sorterne allerede blevet meget store og med masser af blade, mens de to andre sorter stadig er nogle små skravl. Fælles for alle dem der stod mørkt inden de kom frem, er at det tog meget langt tid før spiringen kom igang.

De frå som stod lyst fra starten af, spirede lynhurtigt i løbet af et par dage, og de ser alle ud til at trivedes lige godt.

Dog har jeg problemer med at der dannes mug, eller skimmel af en slags uden på de små tørvepotter, så nu vander jeg dem kun med kamillete – det ser ud til at afhjælpe problemet fint.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. april 2009 kl. 22.05

Til Søren K.

Hvorfor gøre det svært når det kan gøres let. Tomatfrø er meget sejlivede, de kan gå gennem en grissemave og spire alligevel. Om efteråret når jeg har gravet mine udendørs tomatplanter op, falder der mange frugter af og de bliver i jorden vinteren over, hvorefter der kommer en masse nye spire i havejorden her i april. Så de er seje de frø, (kirsebær og cherrytomat). Til forspiring indendørs bruger jeg en plasticbakke med ca. 5 cm. jord med spagnum hvori frøene placeres med ca. 2 cm. afstand og vandes, overdækkes så med klar plastic. Når planterne rammer plastic dækket klippes lidt huller så de kan få luft luft et par dage. De største planter plantes i rene urtepotter og efter nogle dage går det så stærkt med at vokse. Når de er omkring 10 cm. begynder jeg med lidt gødning, og støtter så planterne med tørre smågrene så de ikke vælter. Alt dette foregår i sydvendt vinduskarm.

Du skal kun vande lidt den ene gang inden du pakker ind, fugten bliver i kassen.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 23. april 2009 kl. 6.51

Hej Mogens.

Det er da spændende at tomaterne fra sidste sommer, kan spire af sig selv i vores klima. Bliver de så lige så gode som dem du har spiret indenfor?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren K., 23. april 2009 kl. 7.14

@Wina
Spændende historie med dine mange tomater og erfaringer med dem. Jeg har endnu ikke problemer med skimmelsvamp, men tippet med camillete er sjovt og måske nyttigt.

@Mogens
Du har da ret i, at det er nemmere bare at lade naturen ordne tingene, men i og med det er første gang jeg sår tomater, så er jeg jo nødt til at forkultivere indendørs først.

Jeg kan forstå, at jeg ikke skal vande når først der er lagt plast over.

Hvordan mht. mine spørgsmål om temperatur?

Kan der blive for varmt i en sydvendt og solbeskinnet vindueskarm?

Er der nogen af jer, der har erfaring med at bruge "kuldechok-metoden" på tomatplanter?

/Søren K.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 23. april 2009 kl. 8.34

Hej Søren.

Jeg har læst mig frem til at tomater har det bedst ved omkring 22 grader. Under 15 grader vokser de ikke, og under 8 grader dør de.

Jeg har ikke taget temp. i mine sydvendte vinduer, men jeg bor i et tussegammelt hus med små bondevinduer, så der er sjældent mere en 17–18 grader i mit hus. Vil tro der måske på en god dag kan blive 25–26 grader i vinduet.

Jeg syntes tomaterne vokser langsomt, men alligevel kan jeg se de øges for dag til dag. Og de har det fint.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. april 2009 kl. 9.53

Jeg bredsår tomatfrø i en lav plast bøtte 20 cm i diameter fyldt med alm. blomsterjord blandet med grus.

Frøene skal lige dækkes med jord som gøres fugtig, og sættes lyst, ikke direkte sol, ved stuetemperatur.

Efter 8–10 dage vælter planterne op og før de har fået 3 blad pottes de i en 10cm. plastpotte som i de første dage står lyst, indtil man kan fornemme at planterne kommer, så er det fuld sol og godt med vand og stuetemperatur er fint, der skal være et forhold mellem varme og sol som skal passe ellers bliver planterne enten ranglet eller går i stå.

Husk at grave hullerne som planterne skal stå i, 8–10 dage før sætningen og læg jorden på nordsiden af hullet så solen kan varme det op, læg eventuelt klar plast over så er hullet og jorden varmet godt op, det kan tomaterne godt lide.

Mvh. Svend Høst

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Kristensen, 23. april 2009 kl. 15.20

I påsken skar jeg et par skiver fra en snacktomat, lagde dem i en urtepotte med lidt jord over, de har stået i drivhuset og nu vrimler det op med skud, så det varer ikke længe før jeg skal plante dem om. Det var bare et forsøg.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren K., 23. april 2009 kl. 19.27

Tak for tippene.

Jeg holder mine tomatfrø væk fra direkte sollys – målte temperaturen i vores vestvendte vindueskarm til 36 grader her til eftermiddag. Jeg stiller dem i stedet i vores østvendte, hvor de får masser af lys på dette tidspunkt af året, så må vi se hvornår de spirer.

Er nu på 4 dagen uden spirer i nogle af de 6 sorter jeg har sået...

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. april 2009 kl. 22.02

Hej Wina.

De tomatfrø som har overvintret udendørs, og spirer i april, gror meget langsomt pga. de store temperatur svingninger her i foråret. Senere på året giver de ikke så stort et udbytte som dem der er forspiret indendørs. De forspirede planter bliver også meget kraftigere, nok fordi man passer dem bedre med gødning og varme. Sidste forår fjernede jeg alt det gamle tomatjord og smed det ud på Dahlia stykket, og da de blomstrede groede der mange tomatplanter op imellem mine Dahlia.

Nyt svar til emnet »Spørgsmål om tomater«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Spørgsmål om tomater

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider