Skrevet af: Brian Jensen, 14. april 2009 kl. 18.26
Hejsa jeg skal prøve og have en køkkenhave men hvordan planter jeg kartofler i min køkkenhave det er save kartofler
Skrevet af: Lone Brems, 14. april 2009 kl. 19.34
Hej Brian Jensen
Du skal forspire dine kartofler. Læg dem i et enkelt lag i en lav kasse / bakke, som du placerer lyst (i en vindueskarm for eksempel temperaturen er ikke afgørende) i nogle uger. Der kommer så grønne, kraftige spirer på hver enkelt kartoffel.
Når jordtemperaturen kommer op på ca 10 grader et det tid at plante (= sætte) kartofler.
Vælg en solrig placering og gerne en god løsnet jord uden ukrudt.
Plant i en eller flere rækker med 50 cm afstand mellem rækkerne og 4050 cm mellem planterne. Grav hul til hver kartoffel ca 10 cm dybt (lidt dybere, hvis du har mulighed for at smide et par håndfulde kompost ned i hvert hul før du lægger kartoflen). Dæk kartoflerne med den opgravede jord.
Når der viser sig grønne friske skud over jordoverfladen skal du forsigtige skubbe noget jord hen til skuddene fra alle sider af planten, så der dannes en lille høj ca 30 cm i diameter med planten i midten. Vær forsigtig, så ingen skud knækker.
Det kaldes at "Hyppe kartoflerne" og kan gøres af et par omgange.
Når planten sætter blomst kan du grave den op og forhåbentlig nyde og byde friskkogte kartofler.
God fornøjelse!
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Brian Jensen, 14. april 2009 kl. 19.40
Takker lone det vil jeg prøve
jeg fik fingerne i 1520 kg sava sætkartofler gratis det er fint nok
Skrevet af: Lone Brems, 15. april 2009 kl. 9.33
Hej Brian
Én sættekartoffel kan give en høst på 12 kilo kartofler.
Der går nok 1520 sættekartofler pr kilo.
Lavt sat kan du høste 225 kilo kartofler...
Højt sat kan du høste 400 kilo.
Hvor mange kilo bruger du pr uge i perioden august maj?
:-) :-) :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Svend Høst, 15. april 2009 kl. 9.57
En gammel regel var at lagde man 1 kartoffel fik man 7 tilbage.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Brian Jensen, 15. april 2009 kl. 17.12
Hey lone jeg bruger nok selv 5 kg i ugen men kan forære nogle væk
har ca 400 m3 jord hvor der er nået senegræs som jeg planter det i for jeg skal have det urydet
Skrevet af: Lone Brems, 15. april 2009 kl. 19.34
Hej Brian
Det er bestemt et godt valg at forsøge at udrydde kvikgræsset ved at dyrke kartofler!
MEN du skal nok hyppe flere end to gange så og du skal fortsætte med at hakke alle grønne spirer af kvikgræsset væk langt ind i efteråret. Hvis du gør meget mindre end det vil du have problemet igen i foråret 2010.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Brian Jensen, 15. april 2009 kl. 22.38
Bare rolig jeg skal nok få styr på det kvik græs jeg skal bare bukke mig ned og hive det op så får det vel en ende engang
Skrevet af: Josefine, 19. april 2009 kl. 15.55
Hvem der bare havde en have... Har en lille altan, der vil jeg forsøge at plante nogle tomater.
Skrevet af: Finn Larsen, 19. april 2009 kl. 16.05
Hej Josefine
Så husk at det skal være frilandstomater.
Og så skal der være noget sol og lys ellers bliver der ikke så mange tomater på fordi stilken bliver meget lang når den søger efter lyset.Held og lykke med det.
Skrevet af: Preben Badstue, 25. april 2009 kl. 0.41
Vores kartofler blev efter plantning dækket af klart plastikfolie.
Hvor længe skal det blive liggende?
Planterne er ved at komme op.
Skrevet af: Brian Jensen, 26. april 2009 kl. 6.40
Preben Bech Badstue
hejsa jeg kan fortælle dig at det med plastik er en skrøne for mange gange er de andre kartofler oppe før dem under plastik
Skrevet af: Mads Stub Jørgensen, 26. april 2009 kl. 13.59
Plast er ingen skrøne, og brugen af plasten fremmer spiringen, men du skal passe på for der hvor plasten rører kartoflen kan blive skadet af frost (hvis det fryser), planten kan også blive udsat for chok hvis du tager plasten af på engang, du skal derfor hærde dem en smule, eks. ved at tage den af midt på dagen i et stykke tid.
Plasten kan teoretisk blive på hele tiden du skal bare passe på med at vande og måske holde den fri for kartoflerne så de kan vokse op.
husk at hyppe.
Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 17. maj 2009 kl. 22.53
Jeg har i 5 store spande sat en kartoffel i hver som forsøg, og fordi jeg ikke har så stor have. Nu er toppene 49 cm høje. De står i solen om dagen, og under halvtag om natten. Kan det undgås, at de får kartoffelskimmel på denne måde? Kan de afhoppes til det halve uden det går ud over evt. knolde?
Mh B. Madsen
Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. maj 2009 kl. 0.07
Hej Beby.
Det er helt rigtigt som du gør. Samtidig er smittetrykket minimalt på denne årstid. Du skal ikke klippe af toppen. Det er de grønne blade, som producerer det stof der bliver oplagret i knoldene (fotosyntese). Jo større grønmasse, jo større produktion. Held og lykke med forsøget.
Mvh. Hans
Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 18. maj 2009 kl. 13.49
Tusind tak for forslaget.
Skrevet af: Martin P, 19. maj 2009 kl. 0.49
Hej Beby
Jeg har også gang i 4 spande med kartoffelplanter, så vi kan få nogle, der er meget tidlige i forhold til dem i haven. Og mine toppe er 1 m høje!
I dag ville jeg stikke en finger i jorden for at mærke fugtigheden, og hvad stødte min finger på kun 2 cm under jorden? En flot, mellemstørrelse kartoffel, hvor skindet smuttede af i en stribe, da min finder ramte den. Jeg skyndte mig selvfølgelig at dække den til igen, så den ikke bliver grøn.
Men det tegner altså til, at vi får rigtig tidlige kartofler i år, omend jeg har snydt lidt med metoden. Regner med at vende de første spande her i weekenden.
Inspirationen har jeg for øvrigt fået fra denne artikel, som du sikkert også vil få glæde af:
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kartofler/770.html
Martin
Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 19. maj 2009 kl. 1.59
Hej Martin P.
Har lige læst dit svar og også artiklen, du henviste til. I dag har jeg sat bambuspinde rundt om kanten af spanden, samt bundet snor på for at understøtte toppen. Det er efter indmeldelse i praktisk økologi, at jeg har fået fart på med at dyrke lidt af hver. Den org. er en sand nydelse, både fagligt og fotomæssig.
Mh. B. Madsen
Skrevet af: Hanne Og Jan Henriksen, 29. juni 2009 kl. 10.08
Er der nogen der ved, hvad der kan være i vejen med vores kartoffelplanter. De har et stort rodnet, men ingen nye kartofler. Toppen af planten har krøllede blade og en lysere farve. Det er kun nogle af dem, der ser sådan ud. Sorten hedder Sava.
Skrevet af: Finn Larsen, 29. juni 2009 kl. 17.40
Sava er en lidt sen sort så prøv at vente lidt med at "lede" efter knolde. Dine kartofler kan muligvis ha bladrullesyge...Det har mine også haft før og jeg kan ikke anbefale at sætte dem igen næste år hvis du tager nogle fra...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartofler