Skrevet af: Dina, 23. marts 2009 kl. 11.45
Jeg har dette store i mine øjne grimme støjhegn
og jeg vil gerne have en plante der kan klatre op ad den og dække den
dog skal det ikke være en plante der breder sig længer ud på jorden, kun op ad hegnet.
hvad skal jeg gå efter
Skrevet af: Lone Brems, 25. marts 2009 kl. 8.16
Hej Dina
Man kunne tænke på humle (den bliver rigtig stor hver sommer men starter så at sige forfra hvert forår alt det visne fra foregående år sætter ikke nye skud). Der skal opbinding til.
Efeu har højdevækst men desværre også tendens til at brede sig voldsomt vandret. Klatrer selv.
Clematis har brug for opbinding og kan være vindfølsom.
Kaprifolie har brug for opbinding de første år senere kan den udvikle sig til at "hænge i sig selv". Tåler nogen beskæring.
Kunne det i stedet for klatreplanter være pil? Pil breder sig ikke voldsomt og kan let ved beskæring holdes i en meget smal række. Og du eller andre kan få glæde af pilegrenene til flettearbejder...
Pil er billig at etablere og vælger du den rette sort kan du få et grønt op til 4 meter højt dække om sommeren og grenværkets fine uro i enten brunt, sort, gult eller grønt (sortsafhængigt) hele vinterhalvåret.
Det kan godt betale sig at søge fagmandens råd uanset hvilken løsning, du vælger. Så stil store forventningerne til din planteskole om gode råd om en langtidsholdbar løsning bliver du skuffet er der jo flere af slagsen :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Lone Brems, 25. marts 2009 kl. 15.25
Hej Dina
Jeg kom i tanke om et par forslag mere:
Slyngroser (hvis de kan plantes på solsiden), klatrehortensia og tobakspibeplante.
Måske kan du have nytte af et kig i "Hvilken plante hvor" af Jane Schul Politikens forlag 2000. ISBN 8756760957 (hvis du bestiller på bibliotelket).
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.