Forum

Højbed i jern

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian, 17. oktober 2008 kl. 19.11

Jeg vil gerne have et højbed i jern til brug for krydderurter og andre spiselige ting.

Jeg er dog i tvivl om skadeligestoffer i de forskellige løsninger:

–galvaniseret jern
–rustfri
–ubehandlet jern som jo så ruster

Er der nogen der har viden på området?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 19. oktober 2008 kl. 17.15

Jeg har ikke hørt om problemer med dine eksempler-men hvorfor dog bruge disse materialer?

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. oktober 2008 kl. 19.47

Af de tre muligheder du nævner er alm. rustent jern at foretrække, da det næsten har jordfarve, og det kan holde i mange år. De fleste haveejere bruger da brædder til højbede.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 20. oktober 2008 kl. 19.53

Jeg ved godt man normalt bruger træ – men jeg vil være sikker på at det holder i lang tid ligesom jeg tror jern-looket vil stå godt til vores hus. Men jeg vil dog ikke gå på kompromis mht. skadelige stoffer fra jernet – derfor min forespørgsel omkring skadelige stoffer i de tre jernsorter.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. oktober 2008 kl. 20.11

Jernet skader ikke, tænk på alle de kilometervis af nedgravede vandrør, de var nok blevet forbudt hvis de gav forurening. En anden mulighed er at bruge f.eks. 50 x 50 fliser på højkant, lidt nedgravet.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Larsen, 14. april 2009 kl. 20.17

Hej.

højbede i jern er svære at få fat i men min ven og jeg har tænkt os at fremstille smukke jern højbede med smede krøller og snegle kanter.

de vil blive fuldt ud samlevenlige og med bund i.

men de kan laves ud fra ønske.

og de kan også blive malet i de ønskede farver.

men vil gerne høre om ideer og ønsker.

hilsen
Britta
40 22 59 36

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Østrup, 16. april 2009 kl. 19.43

Brug alm jern da det er en naturlig del.

men hvis du tænker de to andre kan du bruge rustfri men ikke galvaniseret da galvaniseringen er giftig.

mvh
Jan

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lea Bie, 14. maj 2009 kl. 11.30

Jeg har erhvervet mig et højbed i råjern, som dermed bliver rustent inden for 3–5 måneder. Det var meget nemt at samle :)

Anede ikke de eksisterede før jeg så dem i mit blad fra Haveselskabet.

Mange hilsner
Lea

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 14. maj 2009 kl. 17.59

Den endelige løsning bliver i Corten, hvilket er en bestemt type jern som ruster men som ikke bliver gennemtæret og hvor der ikke er giftige stoffer i.

Jeg har fået Toftlund Maskinfabrik til at lave det (www.tmas.dk) og det ser vildt godt ud og så er det ikke engang dyrt – og transporten kostede stort set heller ikke noget selvom det er jern.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja, 15. maj 2009 kl. 10.11

Der findes jo også Land Højbede – men de er ikke ret billige...

Til gengæld er de flotte!

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikolaj, 15. maj 2009 kl. 11.38

Corten er en dum idé – ser nedenstående...

www.havenyt.dk/spoergsmaal/anlaeg/11928.html

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 28. maj 2009 kl. 13.21

Hej Brian

Hvad gav du for dine jern-højbede? Hvor store er de?

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 28. maj 2009 kl. 17.44

Jern-højbedene har jeg fået lavet så de præcist passer til Pinstrup kapilærkasser (40*40*80 cm) – så kan jeg bruge dem både som højbed med jord i samt som skjuler til kapilærkasserne. De kostede 399 kr. inkl. moms. De kan også laves i alm. jern og det var vist noget billigere. Mail evt. til dem på info@tmas.dk. Mht. sundshedsrisikoen jf. Havenyt da tror jeg man skal tage det ldit afslappet, da corten er mindre skadeligt end rustfrit stål og rustfrit stål bruges jo til køkkengrej, grillriste mv. – så det går jo nok – ellers er den rene jernløsning jo en mulighed (som også er billigere).

Nyt svar til emnet »Højbed i jern«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Højbed i jern

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider