Forum

Fra mark til køkkenhave

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bernd Nissen, 15. september 2008 kl. 8.55

Jeg er blevet den heldige ejer af 2000 m2 græsmark, som jeg skal have lagt om så det med tiden bliver en frodig køkkenhave med dyrehold, frugttræer osv. Mit spørgsmål er hvordan jeg mest effektivt får fjernet det nuværende græs som indeholder en del kvik og mælkebøtter. Tanken har fra starten været at holde marken i muld en hel sæson ved hyppig harvning, men tiden er skredet og nu må andre metoder tages i brug, men hvilke? At jorden skal pløjes er jeg ikke i tvivl om, men på den efterfølgende behandling er jeg lidt usikker. Hvad gør jeg klogest?Det skal lige nævnes at jeg vil have at alsidigt græsudlæg efterfølgende, da der skal gå får og måske geder på arealet til foråret. Hvilken græsblanding skal jeg vælge?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. september 2008 kl. 21.53

Hej Bern,

Jeg ville mene at din beskrivelse med hensyn til at holde et stykke mark fri for så meget flereårige ukrudt som mulig, lyder fornuftigt. Min svigerfar have et lign. stykke med masser af brændenælder og som hans får ikke spiste. Om efteråret fik han så pløjet folden op og sået den til med en speciel frøblandning.

Men hensyn til en græsblanding, vil jeg foreslå dig denne speciel fårebladning med kløver. Det forhandles i gennem DLG. Jeg mener at den koster omkring 40–60 kr. kg og du skal regne med ca. 20 gram pr m2.

Nyt svar til emnet »Fra mark til køkkenhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Fra mark til køkkenhave

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider