Forum

Løvstikke

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tove Klokkerholm, 6. september 2008 kl. 4.13

Jeg ønsker mig brændende en løvstikke, men den er da svær at opdrive. Ikke en gang planteskoler har den. Mon ikke jeg kunne være så heldig at der er en der har en lille stikling de vil af med?

Venlig hilsen
Tove

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 6. september 2008 kl. 8.41

Jeg hved man kan få frø men kan ikke huske hvor

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 6. september 2008 kl. 13.59

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 6. september 2008 kl. 17.12

Lilium

takker fra min side jeg vil gemme siden til hvis jeg vil have nye frø

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 7. september 2008 kl. 21.12

Så nogle planter til salg hos Camilla Plum på fuglebjerggård i weekenden.

Hilsen Randi

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Klokkerholm, 7. september 2008 kl. 23.37

Tak for jeres svar.

Ja jeg har også fundet planten på nettet, og den var heller ikke dyr, men portoen... er du gal hvor det var mange penge. Jeg tror det var 250 kr og planten kostede vist 40–50 kr.

Men den side med frø vil jeg kigge på.

Tak for responsen

Tove

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Christiansen, 4. november 2009 kl. 12.08

Jeg har flere gange købt løvstikke planter på planteskoler, men de holder bare en sommer. Er der nogen som har et godt råd til dyrkning af løvstikke? Jeg har set den i nogle haver være en meter høj og vældig bred. Men hos mig vil den ikke gro.

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. november 2009 kl. 12.34

Jeg har den i køkkenhaven som du beskriver og den står op ad en kompostbeholder og lever kun af det der havner ved den. Jeg vil tro at den gerne vil have en god og nærings rig jord. Jeg har dog ikke tænkt så meget over den, men blot konstateret at kaninerne ikke gider spise den. Så kaninmad er den ikke.

Jeg tror at jeg har delt den ved en fejl, for jeg har den to steder. Men jeg bruger den stort set aldrig, da jeg ikke kan lide lugten. I bogen køkkenhaven af Jørgen Vittrup nævnes den at dt at den foretrækker skygge og ellers ikke stiller støre krav.

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majbrit, 4. november 2009 kl. 14.22

Hej Tove
Man kan købe en lille supermarkedsplante og udplante... trylle, trylle, inden du har blinket, har den vokset sig meterhøj.

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Klokkerholm, 5. november 2009 kl. 23.09

:o)) Det kan man ikke i det supermarked jeg har her. Og jeg har heller ikke truffet nogen der har en jeg kunne få en bid af.

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. november 2009 kl. 7.34

Hej Anja og Tove

Løvstikke trives i sol og i skygge – bedst med en blanding. Den bedste jordbund er fugtig, næringsrig og dybmuldet.

Hvis man nu har en sandet og let jord kan man forbedre løvstikkens vækstmuligheder med et 5–10 cm tykt jorddække omkring planten. Det kan fint være et par skovlefuld hestemøg, noget halvomsat kompost eller man kan dække jorden med græsafklip fra plænen.

Den skal have fred om efteråret de første år indtil den er så stor, at den må deles – og så kan man til gengæld behandle den som de fleste stauder – hårdt og brutalt med en spade hakkes rodklumpen i 2 eller 4 stykker og en eller flere af delene plantes ud et nyt sted.

Den billigste måde at komme igang med at dyrke den er at købe frø til foråret og være omhyggelig med fugt og lidt skygge i fremspiringsperioden. For en flad 20'er kan man købe frø nok til den plante man selv kan bruge + rigeligt til foræring til naboer og andre havevenner :-)

Jeg håber I gør forsøget – for det er en dejlig urt i rigtig mange vegetarretter!

Med venlige hilsner fra
Lone

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Christiansen, 6. november 2009 kl. 13.32

Tak for svaret, Lone.

Ja min jord er meget sandet, så jeg prøver at gøre som du beskriver, og glæder mig allerede til resultatet.

Mange hilsner Anja

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Klokkerholm, 6. november 2009 kl. 15.20

Hej Lone.

Tak for dit svar.

Har du et råd til en leret jord, som er det jeg har.

Vil forsøge at finde frø et sted. For den giver nemlig en rigtig god smag til mange tingm og er også en flot plante at se på.

"^-^" Tove

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 6. november 2009 kl. 17.14

Min erfaring siger mig, at der gerne må være lidt skygge, men ellers trives løvstikken fint i en hvilken som helst jord. Min egen står bag et blommetræ op ad en hæk, absolut intet andet trives der i den sandede jord. Men den er stor, selvsår sig og trives perfekt.

Min mors jord er derimod tung og leret, hendes løvstikkeplanter står i et overgroet bed og trives også glimrende.

Ja, det er en skøn urt, f.eks. hakket over nye kartofler. Mystisk den ikke er mere populær.

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Klokkerholm, 7. november 2009 kl. 9.58

Tak for dit svar. Så kan det jo ikke være min jords skyld.

Jeg fik for år tilbage en stikling, men den gik desværre ud. Derfor har jeg søgt og søgt efter den.

Man kan næsten undværre en buillon terning når man har en smule af denne urt.

"^_^" Tove

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. november 2009 kl. 11.57

Jeg mener også at den indgår i maggi-terningerne. Andre koger deres kartofter sammen med løvstikke. Men spom sagt bryder jeg mig ikke om duften.

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Klokkerholm, 8. november 2009 kl. 9.17

Ja og andre bruger den når de griller.

Hi hi sjovt du har den, men ikke kan li' den.

Men den er jo selvfølgelig også dekorativ.

"^_^" Tove

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. november 2009 kl. 20.43

Hej Tove Klokkerholm

Kommentar til dit indlæg (nr 12).

Lerholdig jord er ikke nødvendigvis problematisk – men hvis den er meget kompakt og stiv kan den være svær at arbejde med – og svær for nogen planter at trives i.

Det er også min erfaring, at Løvstikke kan gro i en stiv lerjord – men den trives bedre med en højere andel af organisk materiale i jorden.

De fleste planter trives bedst i en jord, som indeholder vand, humus og luft i en tilpas blanding.

Og en jord som indeholder meget ler kan i perioder være vandholdig – og i andre perioder være knasende tør og ligefrem slå revner.

Humusindholdet i lerjord er lavt – og selv om man dækker med halvomsat kompost, så fordeler det sig ikke nedad i jordoverfladen (blandt andet fordi regnorm ikke trives så godt).

Endelig indeholder en kompakt jord ikke ret mange af de bittesmå "luftlommer" som findes i regnormegange, muldvarpegange, mellem halvomsatte kompostdele eller mellem småsten, sandkorn og lerpartikler.

Så hvis man har en leret jord og hvis man vil gøre det lettere for planterne at komme til at trives gælder det om at rette op på forholdene – og det er ikke vanskeligt, men kræver blot lidt tålmodighed – og en smule arbejde :-)

Groft grus, grønt jorddække, udlægning af halvomsat kompost er med til at forandre strukturen i jordoverfladen. Og i løbet af 2 dyrkningssæsoner bør der kunne iagttages bedre trivsel for de kulturplanter, man har valgt at så / plante på arealet.

Det er afgørende for et godt resultat, at jordoverfladen hele året rundt er beskyttet mod direkte regn, mod udtørring (vind eller direkte sol) og endelig er løsning med en greb langt at foretrække for gravning, hvor jorden vendes rundt!

Med venlig hilsen fra
Lone

18 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majbrit, 9. november 2009 kl. 13.12

Kære Tove
Du kan få en aflægger af mig hvis du bor i Århus

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Klokkerholm, 10. november 2009 kl. 18.34

Hej Lone

Jeg kan se der er sket et eller andet, så mit svar til dig ikke er her.

Men jeg vil lige nu takke for dit indlæg.

Og majbrit

det ville være lækkert at få en aflægger, men jeg bor nede omkring Herning, og måske det er bedst om foråret? Er der ikke noget om, at det er nemmere at få ting igang om foråret. Men tak for dit forslag. Og jeg ville hjertens gerne have haft en. Jeg er faktisk af og til i Århus på besøg.

"^_^" Tove

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 11. november 2009 kl. 7.39

Hej Tove

Urtegartneriet i Kragelund ved Silkeborg har både løvstikke som plante og som frø – der er da ikke så langt fra Herning til Silkeborg ;o) Ellers kan de også bestilles via nettet.

Jeg har i år lavet løvstikke salt – plukkede en masse løvstikke op i blenderen og så noget groft salt op i til at suge saften. Det er godt til mange ting og kan hældes op i små glas og bruges som værtindegaver mv. ;o))

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda N, 11. november 2009 kl. 9.01

Hej Tove
I sommers købte jeg løvstikke i Haveoasen i Lind, lige udenfor Herning, så det kan være at de stadig har den.

Hilsen Linda N

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Klokkerholm, 11. november 2009 kl. 9.06

Hej Ulla

Tak for dit indlæg.

Jeg har ikke selv bil, så det er ikke så nemt at komme rundt. Men man må jo også kunne kontakte dem via brev og få det sendt evt.

Og det var da et godt råd du der gav. :o)

"^_^" Tove

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Klokkerholm, 11. november 2009 kl. 9.21

Hej Linda

Du må have sendt samtidig med at jeg svarede Ulla. ;o)

Men Lind havecenter er så absolut en mulighed. Tak for det.

"^_^" Tove

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony Bülow, 5. december 2011 kl. 13.32

Jeg kan sende frø hvis der er nogen der mangler, send en mail så aftaler vi nærmere - stiklinger kan sendes senere på året

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birger Moss- Petersen, 2. august 2015 kl. 12.48

Da jeg var dreng for 50 år siden kaldte vi løvstikken for Maggiurt.
Hilsen Birger Moss- Petersen

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2015 kl. 22.11

Ja, det hedder den endnu den dag i dag syd for grænsen: Liebstöckl = Maggikraut.
Ingeborg

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 3. august 2015 kl. 6.00

Vel fordi den udgjorde en god bestanddel af Maggi bouillonterning?

Nyt svar til emnet »Løvstikke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Løvstikke

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider