Forum

Æbler i kompostbeholderen?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Müller, 26. august 2008 kl. 10.33

Jeg er lidt i tvivl om det er okay at smide æbler i kompostbeholderen.

Beholderen er af træ og bruges mest til græs og blade, men hvad med frugter?

Kan der gå skadedyr i den – mus og rotter?

Jeg har rigtige mange æbler i have, mange flere end der kan nåes at bruges i køkkenet, så det ville lettet arbejdet at kunne smide dem i kompostbeholderen.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. august 2008 kl. 11.37

Du kan godt smide dem i komposten de indeholder en del mineraler, som så kommer ud i jorden igen. Du skal bare være opmærksom på at de kan tiltrækker en masse insekter, heribland fluer. Men hvis du blander dem godt sammen med halvomsat kompost, evt lidt havejord sker omsætningen lidt hurtigere. Frisk frugt danner en del lugte, tager meget varme (p.g.a gæringen) men omsættes i løbet af en 3 måneders tid til en fin kompost. Desværre går det mange æbler til før du har en god portion. måske var det bedre at gemme dem og så fodre fuglene om vinteren med dem i stedet for

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 26. august 2008 kl. 20.06

Ja-selvfølgelig er det OK at smide æbler i en kompostbeholder. Men du kan også bare lade æblerne ligge. Så tager solsorte og hvepse dine æbler på ingen tid.

Mit spørgsmål er, om du synes det er OK at overlade dit problem med organisk materiale til andre ved at smide det væk?

Hvis du har problemer, kan du grave dit organiske materiale ned i din køkkenhaven.

Nyt svar til emnet »Æbler i kompostbeholderen?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Æbler i kompostbeholderen?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider