Skrevet af: Annette Graae, 20. august 2008 kl. 17.48
Det er et underfundigt år. Mit KÆMPEmirabelletræ plejer at levere uhyggelige mængder – men i år er der ikke kun få – der har været 3! Det er ganske besynderligt og pudsigt. Men også lidt hyggeligt.
Skrevet af: Boi Jensen, 21. august 2008 kl. 7.54
Hej Annette
Dejligt med mirabeller, men i år havde vi frost i en længere periode omkring påsken og her frøs stort set alle blomster i de tidligt blomstrende frugttræer, herunder mirabeller.
Det sker ofte i den frugtsort, fordi den blomstrer så tidligt.
Jeg har ofte slået et slag for, at vi bør plante vore mirabelletræer i hegn eller i hvert fald i "skygge" fra større træer – så deres forårsfornemmelser bliver udskudt i 14 dage – det giver dermed oftere frugter på træerne. De fleste år virker det hvor jeg har planter – og her er ekstremt frostudsat, så vil vi bare have mirabeller hvert andet år, er der ikke andre muligheder.
Skrevet af: Lars Lyngsø, 21. august 2008 kl. 14.16
Mine mirabelletræ som står beskyttet i hegn har for 2. år i træk kun givet en håndfuld mirabeller.
Som Boi skriver skyldes det frost i blomstringstidspunktet. Ud over at plante i skygge af andre træer, så kan man også (hvis der er sne i marts) skovle en masse sne hen omkring mirabelletræerne, da de blomstrer senere når "fødderne" står koldt i det tidlige forår.
Dette kan også benyttes på andre træer f.eks. ferskentræer
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ingen mirabeller