Skrevet af: Martin P, 1. august 2008 kl. 23.04
Vi har et halvtag, hvor der gror tomatplanter i et "højbed" langs siden, altså i ly og i en smule læ. Men der er problemer med én af planter, dens blomster visner nemlig og falder af, men resten af planten er grøn og frisk. Det er sorten Yellow Pearshaped.
Planterne ved siden af denne sort får ellers små tomater, og de gror godt.
Nogen idéer om, hvad der kan være galt?
Skrevet af: Martin P, 7. august 2008 kl. 0.32
Slet ingen der kan hjælpe? Blomsterne falder stadig af... :(
Skrevet af: Lilium, 7. august 2008 kl. 12.38
Planten kan kun ernære et vist antal tomater og vælger derfor at abortere blomsterne. Der kan dog være genetik indblandet, da det især optræder hos de gule sorter.
Skrevet af: Bente, 7. august 2008 kl. 15.00
Er i tvivl om hvad du mener med ly og læ, får de ingen sol? for så kan det være problemet
Skrevet af: Martin P, 7. august 2008 kl. 15.21
Med ly og læ mener jeg, at de står beskyttet bag en række vinduer. Så de får altså sol.
Men jeg forstår ikke, hvis det er fordi den "aborterer" blomsterne, for de er faldet af lige siden de første kom. Der er slet ikke nogen, der er blevet på. Så den kan åbenbart ikke ernære nogen frugter overhovedet selvom planten er stor?
Skrevet af: Lilium, 8. august 2008 kl. 10.18
Hvis den har kastet blomsterne lige fra starten lyder det som en genetisk defekt.
Skrevet af: Martin P, 8. august 2008 kl. 14.23
Hmm, ok. Det var ærgerligt, men tak for svarene!
Så vil en stikling af tomatplanten nødvendigvis også kaste blomsterne. Men hvad så med de resterende frø i posen som jeg fik dem i? Vil de højst sandsynlig også have den gen-fejl?
Skrevet af: Anne Demant, 8. august 2008 kl. 21.05
Det er vel ikke sådan at den art ikke er selvbestøvende ligesom alm. tomater?
Jeg tror da ikke at det er sådan at alle frøene i posen er ligedan, jeg ville da prøve igen næste år.
Skrevet af: Brian Krause, 8. august 2008 kl. 21.48
Jeg har ofte dyrket Yellow Pearshaped, og har aldrig haft problemer med at få den til at sætte frugt.
www.gourmethaven.dk/artikel/gsi.php?id=86
Hvor kommer frøene fra? Jeg tænker på, om der kunne være mulighed for at det måske er en anden sort?
Nogle tomatsorter har en støvfanger, der stikker udenfor støvbladene. www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=17
Disse sorter kan nogle gange have problemer med bestøvning. Men Yellow Pearshaped plejer at kunne bestøve sig selv uden problemer.
Skrevet af: Martin P, 8. august 2008 kl. 22.56
Altså frøene er købt fra et ganske alm. frø- og plantekatalog, så det burde da være de rigtige frø, der er i posen.
Men uanset hvad, skal der prøves med de resterende frø næste år.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tomatplantens blomster visner