Skrevet af: Pia Thomsen, 20. juli 2008 kl. 0.59
Jeg har været nød til at ha min solbærbusk stående inde på min terresse i 2 år. Den er derfor blevet noget tynd i grenene. Den kan nu endelig komme ud i haven igen, men jeg vil gerne vide hvornår man kan klippe den ned så den til næste år bliver kreftger i grenene. Jeg vil ikke af med den,da jeg har taget den fra min nu afdøde mor.
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 20. juli 2008 kl. 7.48
I stedet for at satse på eksisterende grene, er det måske en idé at satse på at opbygge busken gradvist – fra basis.
Udbyttet af bær er nemlig størst på grene, der er 1 og 2 år gamle, hvorefter det aftager. Du vil altså ikke automatisk få flere bær på gamle og tykke grene, selv om busken får bedre levevilkår.
Du kan med fordel fjerne nogle af de gamle grene ved udplantningen. Der vil dog gå en sæson inden planten rigtig får fat på det nye voksested. Så hav tålmodighed. Husk solrig vokseplads.
Skrevet af: Lilium, 20. juli 2008 kl. 21.44
Ja -og måske var det en ide at opformere din mors solbær.
Ganske simpelt:
November: (eller når bladene er faldet).
1. Klip et ca, 10 cm. langt skud af årsvæksten.
2. Sæt det i jorden så et skud er " ovenjords".
Næste forår vil skuddet bryde og du kan forme din solbær efter behov.
Hvis man vil have opstammede buske fjernes alle knopper på nær det øverste og herefter alle bladknopper til den ønskede højde.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Solbær