Skrevet af: Lise D, 27. juni 2008 kl. 21.36
Jeg forstår det ikke, jeg har sået stangbønner ad 2. omgang (for 14 dage siden) de første forspirede jeg inde og satte dem ud. de voksede ikke ret meget og blev gule. læste mig til det var pga der var for koldt... jeg såede et nyt hold der er kommet én op ud af 8! Den vokser pænt men de andre nægter pure at komme op!
Argh jeg er TRÆT af det. alle steder står der bønne dyrkning er så nemt :-(
Skrevet af: Lone Brems, 29. juni 2008 kl. 14.02
Hej Lise Glæd dig til en rigelig bønnehøst på din ene stangbønne :-) muligvis kan du høste masser af bønner, hvis sommeren bliver tilpas lun og tilpas fugtig!
Som du fortæller om det, kunne jeg få den tanke, at de 8 frø, du har sået og hvoraf kun et frø er spiret og gror, har været:
Frø med ringe spiringsevne (For gamle?) eller
Sået i jord som var fugtig men for kold (frøene er rådnet) eller
Sået i jord, som har været for tør.
Så tag højde for 3 ting ved dit næste forsøg med bønnespiring:
Godt, ikke mere end årgammelt frømateriale
Lun "let" jord hverken sur, kalkrig og uden et højt indhold af næringsrig kompost
Lunt vejr i spiringsperioden
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Lise D, 29. juni 2008 kl. 15.14
Hej Lone,
Tak jeg har i et sidste forsøg sået et nyt hold igår 6 bønner. Denne gang jeg har sået dme i små tørvepotter i en pakke og sat dem lunt i drivhuset... bønnerne lå forinden 12 timer i vand.
Jeg har købt en pose i år medn bønner, så de burde være ok. måske jeg har vandt dem for meget. de andre. den ene bønne der er tittet frem vokser fint.
Jeg har derimod haft stor succes med mine ananaskirsebær, der er allerede 3 frugter på. dem havde jeg ellers også mit hyr med da jeg forspirede dem i marts! Men da de kom ud i drivhuset tog de fat i en hulens fart :-)
Tak for råd Lone...
Hilsen Lise
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Stangbønner – de VIL bare ikke vokse!