Skrevet af: Heidi, 27. juni 2008 kl. 7.41
Hej
Jeg har sået en stor basilikum fra frø over i en stor støbejernsgryde som står på vores overdækkede terrasse. Fra at have været rigtig grøn er den blevet lidt lys i det og mange af de små spæde planter i bunden er helt gule, hvorfor denne farveforskel. Hvad er det den mangler...jeg kan ikke finde ud af om det er lyset, men jeg synes umiddelbart at den får lys nok...er der nogle forslag?
mvh Heidi
Skrevet af: Lilium, 27. juni 2008 kl. 15.12
Ja-varme!
Basilikum fra frø er meget følsomme for Fusarium også kaldet visnesyge og det er formodentlig denne proces der er igang.
Tag potten indenfor om natten til temperaturen igen er stigende.
Jeg dyrker selv mine forskellige basilikum mellem mine tomatplanter i drivhuset og det har de det helt fint med.
Skrevet af: Lone Brems, 29. juni 2008 kl. 14.08
Hej Heidi
Mistrivslen kan måske skyldes skader på røddernes stofomsætning, fordi jorden er mættet med vand og derfor ikke indeholder tilstrækkeligt med luft.
Vær opmærksom på:
Er der hul i bunden af din jerngryde, så overskydende vand kan sive væk?
Får planterne lov at tørste en smule mellem hver vanding?
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Heidi, 30. juni 2008 kl. 10.08
Tusind tak for svarene, til lilium så har jeg desværre ikke mulighed for at flytte rundt på gryden da den er ret stor og tung...til Lone der er hul i gryden og den har også fået lov til at tørre ud, men det er jo nok en blanding af de ting I nævner der gør at den mistrives...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Min basilikum blegner