Forum

Ribsbusk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 16. juni 2008 kl. 17.55

Mine ribesbuske er mega store. 4m i diameter, mindst. De giver utrolig mange bær.

Dog synes jeg de er lidt for store. Så jeg overvejer at beskære dem.

Hvordan skal jeg gøre det uden at skade?

Helle-Sofie

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. juni 2008 kl. 8.17

Hej Helle-Sofie

Det må være fantastisk at sidde en solskinsforårsdag og høre biernes summen og endnu mere vidunderligt at sidde under kæmpebuskene og hente den del af årets bærhøst, som du har brug for!

Beskæringsprincippet er enkelt – fjern de ældste grene helt tæt ved jorden efter bærhøst. Vær opmærksom på, at ribs sætter frugt på skud, der er dannet sommeren før.

Du kan også vente og gennemføre en beskæringen i januar / februar.

Brug en foldesav – og hvis du ikke har en i forvejen, så køb en kvalitetssav (du vil nyde dens skarphed og hvor let det er at "pille" en enkelt gren ud af det grenmylder, der må være i dine ribsbuske).

Med lidt omhyggelighed og god tid kan det undgås at der bliver sår i de blivende grene.

Men tænk over, at så stor en busk på en måde har fundet sin form – og den en vanskelig at beskære, så den bliver flot at se på.

Overvej, om dine ribsbuske kan være "udbårne" – dvs mindre produktive, hvad der sker efter 10–15
år, så måske kan det være en ide at rydde buskene og starte forfra med friskt plantemateriale?

Venlig hilsen
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 17. juni 2008 kl. 15.52

Hej Lone

Det er en fantastisk oplevelse at have så store og flotte buske. Men jeg kan nu ikke komme ind under den for den ligger næsten hen af jorden. Den er for tung til at bære sig selv.

Jeg har netop tænkt på at det er synd at beskære dem fordi de er så smukke. Og der er så meget god frugt til fugle.

Jeg kan ikke klage over ydeevnen jeg har opgivet at høste det hele. Tror der er mindst 10 kg, buskene er mindst 1o år.

Mange tak for din fine beskrivelse, jeg vil overveje endnu engang om jeg skal beskære dem. Tror jeg venter til jan./feb, så vil jeg også kunne se grenene noget bedre og dermed formen.

Hilsen Helle-Sofie

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Egil Og Helen, 5. juli 2008 kl. 18.41

Vi har planer om at plante ribsbuske i en lige række, på ca 18meter, og beskære dem op til hæk i en højde af 1,5 meter, og en bredde på en halv meter.

vores spørgsmål er så, hvor tæt skal vi plante dem? og kan skære grene af vores gamle buske, og plante dem? og hvordan skærer vi grenene til?

Nyt svar til emnet »Ribsbusk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ribsbusk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider