Forum

Kartoffelskimmel

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Grethe Nielsen, 8. juni 2008 kl. 10.57

Findes der et økologisk sprøjtemiddel til forebyggelse af kartoffelskimmel?

Med venlig hilsen
Grethe Nielsen

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 9. juni 2008 kl. 7.00

Nix. Tanken at sprøjte specifikt mod enkeltproblemer er fjern. Økologi handler mere om forebyggelse og dyrkningsmæssige tiltag end om at sprøjte skadevoldere væk. Den del af naturen, der hedder skadedyr og svampe, kommer man aldrig af med alligevel. Nogle år er tabet og dermed spildprocenten høj, og så gælder det for den økologiske landmand om at have en bred vifte af afgrøder, så ikke alt mislykkes pga en sårbar monokultur. Bl. a. derfor de lidt højere priser.

For kartoflers vedkommende gælder det om at dyrke tidligt på sæsonen, så knoldende udvikles inden skimmelen angriber, især i fugtige perioder. Forspiring midt i marts og lægning først i april. Til dette vælges tidlige sorter, fx Revelino, Sava, Torva o.a. Når toppen alligevel visner pga svampen, tages kartoflerne, når væksten er gået i stå, op frem for at blive liggende i jorden, så svampesporerne ikke nedvaskes til knoldene. At hyppe kartofler med høj kam, tjener ud over at kartoflerne ikke får lys, også det formål, at skimmel (smitte) render med regnvand ned i bunden mellem kammene i stedet for ned til knoldene. Alternativt skæres den stærkt angrebne top af og brændes (efter at planterne har blomstret, så der er dannet knolde).

Efter høst udsås en efterafgrøde på arealet, så overskud af næringstoffer ikke plasker ud i grundvandet, men fastholdes i rodzonen. Brug fx olieræddike'og lad den vokse sæsonen ud.

Pointen er altså, at selv om toppen er smittet, varer det altså noget tid, før knoldene angribes. Så det nemmeste er at leve med "problemet". Det handler ofte om kosmetik og ens egen tolerencetærskel.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 9. juni 2008 kl. 7.20

Og så alligevel: Du kan sprøjte med skummetmælk/millemælk eller et fortyndet udtræk af kompost. Det er blot ikke specifkt mod kartoffelskimmel eller andre sygdomme. Calciuminholdet styrker cellevæggene på bladoverfladen og mælkesyrebakterierne (sådanne findes der i forvejen mange af på bladene) hæmmer angribende svampe. Fremgangsmåden gælder alle planter og er altså ikke mod nogen bestemt sygdom. Sprøjtning skal ske før angreb og synlige symptomer.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Nielsen, 10. juni 2008 kl. 11.01

Jeg er enig med dig hele vejen!

Tak for rådet om skummetmælk. Jeg sprøjtede med det i går, så nu er vi spændte på, om vi undgår kartoffelskimmel i år. Vi får se!

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lissi Hansen, 29. juni 2008 kl. 16.49

Jeg har indtil Sct. Hans høstet de fineste, lækre og faste små nye kartofler af sorten Esquisa. Da jeg 4 dage efter skal rense nyopgravede kartofler er der nogle få bitte små brune pletter. Karfoflen lugter ikke som den plejer og efter kogningen lugter de heller ikke som de plejer. De kogte let ud (efter 10 min.) og smagen var absolut ikke delikat! Hvad kan dette være?

Nyt svar til emnet »Kartoffelskimmel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartoffelskimmel

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider