Forum

Pyntegræskar

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 4. juni 2008 kl. 22.52

Vi har en pyntegræskarplante i køkkenhaven, som har vokset kraftigt lige siden frøet spirede. Nu er den så lang, og den ligger derfor hen ad jorden ligesom den en sådan plante skal.

Men der er blomster på planten allerede efter det første blad, og ved alle blade hele vejen op. Kan det passe, at én plante skal have så mange blomster/pyntegræskar? Skal jeg måske knibe de første blomster af, eller måske knibe den i toppen, så der kommer sidegrene?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 4. juni 2008 kl. 23.02

Du skal ikke nødvendigvis knibe den. Jeg havde nogle sidste år, som så ud som din – dvs. 5–15 blomster på én plante. Og det blev til fine pyntegræskar alle sammen. Dog alle sammen samme type, så det er smart med flere planter, hvis man vil have forskellige pyntegræskar.

Mine pyntegræskar i år er dog en mere sørgelig historie. De gror slet ikke – men det hænger jo nok sammen med, at jeg ikke får dem vandet, og de ikke får noget fra oven. Så går det jo lidt i stå. Ak ak.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 4. juni 2008 kl. 23.06

Tak for svaret. Jeg valgte også frøene efter at de så forskellige ud, så nu har vi to planter, der gror forskelligt og forhåbentlig får forskellige græskar.

Så kunne du vel bare skynde dig at vande den? :) Vores anden plante har heller ikke fået nogle blomster endnu, og jeg synes heller ikke den gror særlig hurtigt. Så måske er den gået i stå efter den er kommet ud at stå? Har ellers været flittig med vandingen.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 8. juni 2008 kl. 1.42

Hmm, nu er i hvert fald de første to blomsterstilke faldet af efter de har blomstret, så ingen græskar på dem.

Og den mindste plante er ikke vokser synderligt siden sidst. :(

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 30. juni 2008 kl. 21.49

Nogen der kan hjælpe? Blomsterne visner bare og falder af, der kommer slet ikke nogle "frugter"! Planten er nu begyndt at lave endnu en omgang blomster, som starter fornede og bevæger sig op langs planten ligesom den første omgang blomster.

Er der mon mere succes i vente med anden omgang blomster eller hvordan virker det?

Nyt svar til emnet »Pyntegræskar«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Pyntegræskar

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider