Forum

Blåbær visner

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Nielsen, 31. maj 2008 kl. 11.06

Hej
Jeg plantede 2 blåbær buske (anerikanske storfrugtede) ml. mine andre bærbuske, de omkranser min køkkenhave. De har stået der 2 år og fået kunstgødning lige som de andre men nu visner de, de var ellers i go blomstring og jeg regnede med en rigtig go høst i år.

Kan det være kunstgødningen der har visnet dem?

Kan jeg måske grave dem op nu og flytte dem over i rododendron bedet, og selvfølgelig skære dem ned?

Jeg havde helt glemt det var en surbunds plante øv

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 31. maj 2008 kl. 17.02

Hej Hanne

Det kan være at problemerne skyldes en kombination af uhensigtsmæssigt gødskning, for høj pH-værdi og tørke.

Måske kan roddannelsen være svag, fordi planten har været "udgroet" i potten allerede, da du har købt den? Hvis du tror, det kan være en del af årsagen, så være fremover (mere) kritisk, når du køber ind på din planteskole.

Det er nok ikke så god en ide at flytte en løvbærende plante lige på denne årstid – måske er det en mulighed efter løvfald.

Men du kunne forsøge forskellige "redningsøvelser", som alle kan gøres nu:

Sivevanding – dvs vande meget langsomt (fra en spand med et hul på 1–1½ mm boret på siden, tæt ved bunden – sættes på et par mursten)

Jorddæk med næringsfattigt (og surt) sphagnum – vand det fra oven med kande med spreder – mange små vandinger er langt bedre end én stor portion vand.

Skab let skygge der hvor planten står.

Sørg for fremover ikke at udsætte planten for kunstgødning – eller andre former for gødning.

Der hvor blåbær trives i naturen er det i let skygge, på sandet jord med næringstilførsel fra løvtræs-blade, der langsomt nedbrydes.

Så i stedet for ØV kunne det være en mulighed for at lære en hel masse om planten – og i bedste fald måske at få den til at trives igen... :-)!

Venlig hilsen
Lone

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Nielsen, 31. maj 2008 kl. 19.41

Hej Lone!

Tak for råd jeg vil prøve at redde dem, ellers må jeg købe nogle nye, og med den viden jeg har nu skal det vel lykkes:o))
Hanne

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 31. maj 2008 kl. 21.51

Til Hanne. Blåbær er en surbundsplante, som trives allerbedst i en blanding af lidt grus + bøgeblade og mellemfin spaghnum, som skal gennemvandes godt, inden du planter. De skal næsten ikke gødes og kun klippes lidt ned om ca. 10 år.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Nielsen, 1. juni 2008 kl. 6.46

Hej Mogens!

Tak for råd, vil det sige at de faktisk ville trives i et læbælte hvor de får sol fra olsopgang til ved 15 tiden ca.

hanne

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. juni 2008 kl. 22.44

Til Hanne...det er nok lige lovlig meget sol, de kan bedst lide det man kalder vandrende skygge. I naturen gror de under høje letkronede træer f.eks. birketræer. Hvis du kan skaffe grannåle til jordblandingen er det fint. Når du så har plantet dækker du jorden med visne blade, det holder på fugten i jorden. Så kan du ikke gøre mere end at vande godt...

Vidste du at blåbær er godt for øjnene, især for ældre mennesker.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 21. april 2009 kl. 8.12

Jeg er lidt nysgerrig, hvordan gik det med blåbærplanterne?

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 21. april 2009 kl. 8.38

Hej Vibeke.

Tjaa, de gik ikke ud, jeg vandede rigeligt nærmest vaskede dem rene for kunstgødning og de klarede resten af sidste år, nu har manden planer for den del af køkken haven hvor den ene stod og der er bare flytter ind i køkken haven for ca. 5–6 uger siden, jeg troede det ville tage livet af den, men den står fint og sætter blade nu. Den anden er ikke flyttet og den sætter også masser af blade, det er helt utroligt som de er sejlivede, men jeg må hellere få dem flyttet til at mere skygge fyldt sted, vi har bare ikke rigtig andet end et læhegn til vest som jeg kan plante dem ind i, så må vi se om de klarer det :o))

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 21. april 2009 kl. 8.53

Det lyder da dejligt, men de storbuskede blåbær er sejlivede og det der med skygge, holder ikke helt.

Vores blåbær står på en sydvendt skråning i fuld sol og så længe de får vand, gror de.

Vi gøder kun meget sparsomt.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 21. april 2009 kl. 9.09

Ok, det lyder jo dejligt, så kan de jo godt stå sammen med rododendronerne, det ville være så meget lettere at sørge for de ikke for for meget gødning. Og de har jo også været meget glade for livet, lige til de fik kunstgødning sidste forår, så jeg tror du har ret, og prøver at flytte dem derover i stedet, så kan vi også se dem :o))
Tak for din interesse og hjælp

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 21. april 2009 kl. 9.37

Det lyder meget fornuftigt :-) for smukke er de også med deres fabtastiske røde efterårsfarver.

God høst

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 21. april 2009 kl. 14.38

Det er godt, at de kom tilbage alligevel!

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Blåbær visner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Blåbær visner

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider