Forum

Den grønne kompostbeholder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Lottrup, 25. maj 2008 kl. 17.23

For år tilbage fik jeg en grøn kompostbeholder forærende, fik orm i, men det kom aldrig til at fungere.

I år er jeg startet op igen og nu er der masser af orm og gang i den.

Jeg kommer kun grøntaffald, kaffefilterposer og æggeskaller i den. Er det okay?

Den er meget fugtig og lugter naturligt nok af råddent frugt og grønt. Må den det?

Der er også mage bananfluer der i og i morges et par dræbersnegle. De sidste er de værste. Men hvis jeg kommer lidt salt i kanten, forsvinder de vel.

Jeg har læst at man gerne må spøjte med pyrethrin i en økologisk kompost mod bananfluer. www.agenda21helsingor.dk/Okohaver/Undg%E5%20bananfluer.htm.

Jeg vil dog nødig risikere at de tager mine orm også, nogen der ved det? :0)

På forhånd mange tak for alle svar!

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. maj 2008 kl. 21.14

Hej Hanne

Måske er det muligt at tænke mindre på hvad du kan gøre for at slippe af med forskellige problemer (salt mod snegle, pyrethrin mod bananfluer) og mere på, hvordan du kan hjælpe til med at gavnlige bakterier og kompostorm får de bedste livsbetingelser?

Hvis du sørger for at blande nogle håndfulde tørre, visne blade, lidt tørt græsafklip eller lidt halm i dit køkkenaffald bliver vandindholdet i din kompost sænket – og dermed får bakteriene det bedre og ormene får lettere ved at klare sig godt.

Hvis bananfluerne generer for meget kan du drysse en tyndt lag muld ud over køkkenaffaldet hver gang du lægger en ny portion ned i kompostbeholderen.

Hvis du så med nogle måneders mellemrum sørger for at lufte dyngen godt igennem med en greb
så kan du opnå at få en god kompostering – og den er kendetegnet ved ikke at lugte råddent.

Sneglene kan du let fjerne med en saks (lad dem dumpe ned i en plastpose i overklippet tilstand).

Venlig hilsen
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 26. maj 2008 kl. 19.56

Hvorfor skal dette debatteres under Grøn Kompostbeholder, som lige netop, her i kommunenn er den ideelle af slagsen, idet den er smalles foroven og affaldet netop derfor synker til bunds.

at skidtet lugter er selvfølgeligt fordi det rådner, og bare ubekymret hensynløst henkastes i kompostbeholderen.

det skal selvfølgeligt først aftørrer for saft, hvilket gøres på "åben mark/have". Når det er tørt smides det i kompostbeholderne. Bliver det fór tørt indfinder der sig myrer i det, og så skal der, lidt passende vand i det, med lidt fingerfornemmelse. Så enkelt er det – og spændende. håp

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 27. maj 2008 kl. 23.02

En kompost er levende, og skal passes som alle de andre levende ting vi har i haven.

Betragt den som en "livsform" der med det rigtige mad og pasning kan give utroligt meget tilbage.

Hvis vi har en smuk orkide, vil vi ikke give den kolde kafffesjatter, og et mørkt rum, men vil prøve at give den optimal pasning for at få smukke blomster.

På samme måde er komposten en "levende organisme" der med rette pleje kan give meget god og nyttig kompost.

1. Der skal være en passende blanding af vådt og tørt affald. Så hvis der kun kommer grønt affald, kaffefiltre og æggeskaller i den, vil det blive en slimet brun ildelugtende sag.

2. Der skal være en blanding af blødt og hårdt materiale. Strukturen skal være løs og luftig. Ellers ender det med den sure brune sag fra før. Hvis man prøver at kompostere græsafklip uden at blande det op med noget, får man noget der minder om elefantlort – det er ikke så lækkert.

3. Varmkompostering: Den grønne beholder er god til varmkompost. Bland græsafklip med gammel kompost, køkkenaffald, noget hækafklip og andet der har været gennem flis-huggeren. I løbet af et par dage stiger temperaturen, faktisk så meget at sneglene forsvinder. Når den ikke længere er varm, blandes det igen med noget nyt affald, og temperaturen kan stige igen.

Jo mere varmkompostering man kan lave jo bedrer.

Husk at komposten kun bliver varm i midten, så når materialet der er i yderkanten bliver blandet ind i midten, stiger temperaturen igen.

De bakterier der varmkompostere har brug for kvælstof. (human urin er en god kvælstofkilde, så hvis man endelig skal strinte i haven, så gør det på komposten, gerne med lidt ekstra vand, ellers er det for stærkt (og det var en bemærkning i parrentes) det er nok mest mænd der har den idé)

Hvis man satser på ormekompost, skal der være ordentlige betingelser for ormene. De kan ikke leve i kaffegrums. Der skal være noget struktur i materialet, ellers bliver de kvalt. Sidste år gav jeg komposten en spandfuld makuleret papir, som nødhjælp da det var ved at blive for surt. Det gik fint, har dog fortrudt at jeg ikke sorterede rudekuverterne fra, plastiken i ruderne kan ikke nedbrydes.

De eneste tilsætningsstoffer der skal på komposten er kvælstof og kalk. Jeg bruger også lidt ferromol = sneglestop, som jeg lægger under den grønne beholder.

Æggeskaller er godt fordi de består af kalk, men den hinde der er på indersiden, nedbrydes ikke så hurtigt, så sørg for at æggeskallerne er godt smuldrede inden de kommer på komposten. Køkkenrulle kan også sagtens komposteres.

Det er en god ide at have to af komposter. så kan den ene sættes op til varmkompost, mens den anden er opsamling og lager, til næste varmkompost.

Og så til sidst, den skal passes som alt andet i haven. Den skal nusset og blandes og plejes, om ikke hver dag, så en gang om ugen.

Nyt svar til emnet »Den grønne kompostbeholder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Den grønne kompostbeholder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider