Skrevet af: Charlotte, 5. april 2008 kl. 15.29
Er der nogen dr kan hjælpe?
Jeg har i en del år prøvet at fryse bønner når der er for mange i haven. Når jeg så koger dem, bliver de fuldstændig slatne. Jeg har både prøvet at fryse dem rå, skolde dem først og koge dem et par minutter, men uden held. Er der nogen der har en ide?
Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 6. april 2008 kl. 21.43
Hej Charlotte.
Jeg er holdt op med at blanchere mine bønner.Skyller dem bare og fyser dem når de har dryppet af.
Og så er den vejlende kogetid meget overvurderet.67 min.er rigeligt når de kommer i spilkogende vand fra frossen stand,men selvfølgelig afhængi af sort og størrelse.Så man må prøve sig lidt frem ved at tage en bid eller to undervejs.
I øvrigt er jeg blevet en ekstra glad bønnespiser efter at jeg har "oplevet " Borlotti bønner / hestebønner.
De kan spises rå/ snittes i stykker og koges a'la haricort verts eller man kan vente til de er store nok og bælge dem og kun bruge selve bønnefrøet,råt eller kogt.Og de klatrer og optager således minimal plads ved jordfladen og giver et godt udbytte.
Venlig hilsen Sanne
Skrevet af: Carina Juul, 6. april 2008 kl. 21.53
Jeg vender de frosne bønner i lidt god olie, lægger dem på panden med låg på, vi synes de bliver så dejlige, lille blus så alt vand damper væk stille og roligt.
Vi er også glade for borlotti bønnerne, jeg blancherer dem, smutter dem ud af den hvide hinde, og så i fryseren. Gode til vinterens salater eller med lidt olivenolie og revet parmesan som en lille forret.
Venlig hilsen
Carina
Skrevet af: Peter, 16. juli 2008 kl. 21.34
Hej Sanne.
Du skriver dine borlotti klatrer! hvad er det for nogle borlotti du har? for mine klatrer ikke som den eneste af fem slags/sorter bønner jeg har plantet i år, mine borlotti er i dag den 16/7 godt fyldt med store flotte bønner.
Mvh
Peter
Skrevet af: Lone Brems, 17. juli 2008 kl. 10.23
Hej Charlotte
Hvis du har størrelsessorteret bønnerne, blancheret dem ved at hælde dem i spilkogende vand i max 2 minutter, kølet dem ned under rindende koldt vand og efter afdrypning pakket dem i småportioner til fryseren så burde du have det let, når de skal serveres:
De frosne bønner dumpes i kogende vand med lidt salt og koger 13 minutter efter størrelse (minuttallet bestemmes af, hvornår bønnerne er sprøde uden at blive bløde).
Hæld vandet fra og server straks.
Prøv Carina Juul's fremgangsmåde det lyder som et lækkert måltid!
Sanne's råd om at fryse bønner uden forudgående blanchering er bedst til kort tids opbevaring max et par måneder. Jeg har for år tilbage mistet en hel sommers høst, fordi bønnerne, der var lagt ublancherede i fryseren, efter et par måneder smagte som harsk smør...
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 17. juli 2008 kl. 20.50
Hej Peter.
I år har jeg 4 slags bønner: 2 typer busk bønner og 2 typer klatre bønner.Busk bønnerne er indtil videre en ynk,men jeg ved af erfaring at de plejer at komme overdådigt i august/september.Mine lilla stang bønner kommer fint og vokser helt vildt lige nuog skal bestemt nok blive til en hel masse og så mine yndlings...
Jo mine Borlotto klatrer i den grad.Pt. er de faret langt ud over de længste bambus pinde jeg kan opdrive fra planteskole,- dvs. ca.3 m.
Desværre kan jeg ikke ihukomme og ej heller finde sorts navn, skønt jeg i mange henseender er meget omhyggelig med sort,frø og firma navne.
Men jeg mener at kunne huske at de er fra www.Zimtrade.dk, oprindeligt,men nu høster jeg jo forlængst frø fra egne bønner.Kender ikke til krydsbestøvnings forhold mht.til bønner, men mit udbytte er passende og især fornøjeligt.Med en dårlig ryg er det skønt med afgrøder der vokser i højden.
Venlig hilsen Sanne
Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 17. juli 2008 kl. 21.21
Hej Lone og alle andre.
Jeg vil gerne gøre opmærksom på, og slå helt fast med store søm, at bare fordi man fryser ting kan de altså ikke holde sig uendeligt,hvis nogen tror det!
Generelt er reglen indenfor levendesmiddler :
Jo højere fedt procent-jo længre holdbarhed i frys.
Dvs. i praksis :
Grøntsager,brød og kager : Max 3 måneder.
Fedtholdigt kød,mælkeprodukterb'osv max 6 måneder.(Og det vil sige fra høst /produktionsdato)
Ikke nødvendigvis fordi sagerne bliver dårlige men mere fordi de mister næringsindhold,og mht.til fedtmættede levnedesmidler kan risikerer en harskning.
Men i vore dage gemmer vi formodentlig også kun i fryseren for at forlænge sommeren og til vi har ro og mod på i efteråret /først vinter til at gøre noget ved vore sommer produkter?
Der er vel næppe nogen som samler til hope over år mere som de ældre generationer gjorde det,belært af knaphed og dårlige tider?
Vil man gerne det og lave rigtige depoter til dårlige tider,børnebørn og onkler i Amerika,så skal man sylte,tørre og henkoge.
Akkurart som i de gode gamle dage.
NB.Hvad industrien gør for at deres frost grøntsager og frugter ect. kan holde sig i det uendelige ved jeg ikke.
Men ovennævnte råd og henvisninger er hvad jeg følger og mest; handler det om at have noget til en kold hvid årstid og til ;man har tiden og lysten til at gøre noget ved alt det skønne der bare ligger i fryseren og venter på mig,min tid og virkelyst.
Venlig hilsen Sanne
Skrevet af: Charlotte, 21. juli 2008 kl. 9.55
Nå ja, ddet er da finr nok, men jeg synes bare det er synd at smide en masse bønner ud bare fordi man har for mange...
Skrevet af: Lone Brems, 21. juli 2008 kl. 11.22
Hej Sanne
Tak for din poetiske slutning på dit indlæg du har fuldstændig ret i at det er glædesfuldt at fremstille mad til sig selv og andre af råvarer, man selv har høstet.
Men jeg synes, du med nogle få af dine udsagn er lidt hård ved de af os, der faktisk vedkender os en veludviklet samleradfærd og som også gerne vil forlænge holdbarhedstiden lidt.
Derfor lige et par bemærkninger:
Jeg medgiver, at der ikke er tale om selvoplevet knaphed men det kunne jo komme dertil igen...
Jo der er da faktisk nogen stykker af os, som samler forråd og som har mennesker i vores omgivelser, der værdsætter at få del i årets overskud fra haven haven, markerne, skoven og fersk- og saltvand.
Når det er meningfuldt at samle forråd skyldes det ud over muligheden for gaveudveksling tre forhold:
Respekt for det arbejde, der er lagt i at fremavle eller indsamle sund mad.
Viden om, at for hvert kilo "hjemmegjort" mad er der et kilo mad mindre, der skal transporteres over lange afstande med fly, lastvogn, tog eller skib.
For hvert måltid, der sættes på bordet uden at der forud har været forbrugt kunstgødning, sprøjtegifte, emballage eller transport, er der bevaret mulighed for biodiversitet og gode vilkår for andre organismer.
Og så lige afslutningsvis om konserveringsmetoder:
Frysning er den konserveringsmetode, der bedst bevarer vitaminer og overflødiggør tilsætning af uønskede stoffer til maden (f.eks salt, benzoesyre, røg). Begrænsningen ligger som du beskriver i holdbarhedstiden.
Tørring er at foretrække til nogen få ting svampe eksempelvis.
Til sidst en kommentar til din lidt henkastede bemærkning om industrikonserverede / frosne grøntsager: De har jo ikke uden grund en sidste salgs- og brugsdato...
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 21. juli 2008 kl. 18.04
Hej Lone og alle andre.
Jeg er ikke på nogen måde ude efter nogen.hverken private eller industri.Jeg fryser som nævnt også selv ned,dog i mindre grad,da min egen erfaring er at jeg ofte ikke får tingene brugt men at de alligevel ender med at blive smidt ud på et tidspunkt.Så hellere lidt men godt.
Og jeg giver Lone helt ret i at der er mening i at producere selv eller nærkøbe sin varer aht til både miljø men bestemt også kvalitet og friskhed.Det er en kæmpe diskusion og jeg tror at vi alle kommer til at se kritisk på vores energi forbrug fremover.
Og så kan man måske også begynde at overveje sine forbrug mht. el og forbrug af hårde hvidevarer ect.
Ihvertfald ryger vores fryser ud inden for nær fremtid.Den er et stort skrummel som på et tidspunkt var formålstjenestelig men nu både er for dyr i drift og alt for stor.Personligt er jeg i tvivl om hvorvidt jeg overhovedet vil have en ny eller måske hellere vil konservere på lidt mere gammeldags metode.
Venlig hilsen Sanne
Skrevet af: Bent Skovbo Jensen, 6. juli 2009 kl. 17.09
Hvor er jeg misundelig på alle jer der kan diskutere bønner. Jeg har efter 7 (syv) forgæves forsøg på at få mine bønner til at spire i år, måttet opgive (jeg antager det er for sent med flere forsøg i år).
Kan det mon skyldes jeg har meldt mig ud af folkekirken, eller er der en mere prosaisk grund til det?
Er der nogen der har haft held med at så bønner efter 6 juli, vil jeg gerne vide det, så kaster jeg mig ud i et sidste desperat forsøg (med foldede hænder).
Skrevet af: Lone Brems, 6. juli 2009 kl. 20.37
Hej Bent Skovbo Jensen
Har du mulighed for at skaffe frø fra et andet firma og for at vande, kan du forsøge følgende men uden at tilsætte desperation ;-)
Gennemvand jorden dvs ca 30 liter vand pr kvadratmeter.
812 timer efter vanding løsnes jorden godt med en greb vend ikke jorden, bare stik greben i og vrik frem og tilbage. Derefter bearbejdes jorden med kultivator og jævnes med rive. Lav sårillen 5 cm dyb, så bønnerne og dæk rillen.
Du skal ikke tilføre gødning men holde øje med snegleaktivitet, når bønnespirerne forhåbentlig dukker op ved jordoverfladen efter 58 dage. Er der snegle kan de klippes over i skumringen, tidligt om morgenen før duggen fordamper eller efter regn. Men du skal være lige så hurtig, som de er!
Og så skal du holde øje med vandforsyningen. Fordampningen i tørre, varme døgn er 46 mm. Hvis der ikke kommer regn, så rækker din første grundvanding (svarende til ca 30 mm regn) til 67 døgn.
Fold ikke hænderne brug dem til at dele ud af, hvad du ellers kan høste i haven eller til kærtegn...
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Bent Skovbo Jensen, 6. juli 2009 kl. 22.54
Hej Lone Brems.
Tusind tak for din angivelse af hvordan man dyrker bønner. Jeg vil printe dit svar ud og sætte det fast på kasketskyggen så jeg har det for øjnene mens jeg går i krig.
Men, men, er det ikke for sent i år?
Venlig hilsen Bent.
PS. Jeg husker det med kærtegnene!
Skrevet af: Mette, 1. august 2009 kl. 14.43
Det er måske et tosset spørgsmål, men...er der nogen, der har erfaring med at dyrke bønner på en altan?
Jeg bor i lejlighed, har en lille bitte altan, og "dyrker" med succes tomater, krydderurter og en lille smule jordbær for sjov. Jeg har da også haft et par kartoffelplanter :-)
Men jeg har før tænkt på bønner, blandt andet fordi jeg har læst, at friske borlotti/pinto-bønner skulle være skønne. Og en god bekendt priser friske hestebønner i blomstrende vendinger.
Kan det overhovedet lade sig gøre, tror I?
Skrevet af: Wina Fiona, 2. august 2009 kl. 6.29
Alle mine hestebønner er blevet store og giver godt, men borlottibønnerne gik alle ud, da de blev omkring 30 cm.
Af alle de forskellige slags busk- og stangbønner jeg såede, er kun to blevet til noget, og de er ikke værd at snakke længe om, for på den ene er der kun kommet to små bønner, og på den anden kun en lille bønne. Har ellers fulgt alle forskrifter og nusset og pusset om dem.
Skrevet af: Anja Egeriis, 2. august 2009 kl. 20.53
Hej Mette -
hvis bønnerne kan få læ og varme, er jeg ret sikker på, at du sagtens kan dyrke dem i spande på altanen.
Har selv dyrket i spande et par gange med et helt fint resultat!
mvh
Anja
Skrevet af: Lone Brems, 2. august 2009 kl. 21.21
Hej Bent Skovbo Jensen
Nu har jeg vist ikke været helt opmærksom det er nok ved at være allersidste mulighed for at nå at så et hold bønner her i starten af august. Midt højsommer er nok bedre...
Så forhåbentlig har du kigget i kasketskyggen og er forlængst gået igang og dine højsommerbønner er kommet op af jorden :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Kathrine Flindt, 12. august 2009 kl. 23.21
Hej har de sidste par år dyrket stangbønner på min altan. De står i en gammel mælkejune. Jeg binder/hæfter dem fast til gelænderet, da de ikke selv vil kravle vandret men helst lige op.
Hilsen Kathrine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bønner