Forum

Grøntsager i letskygget lerjord,-?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 12. marts 2008 kl. 19.25

Har et lille ny bed til rådighed,ca. 16 kvm2.

Det er for så vidt fritliggende men bliver over sommeren en del skygget af høje træer fra syd/vest.

Jorden har tidligere været brak og er over et år så nogenlunde befriet for især brændenælder. (Højt kvælstof indhold går jeg ud fra).

Spørgsmålet er hvilke grøntsager kan der dyrkes under disse forudsætninger?Har tænkt på jordskogger el.porrer til en start,også for at få jorden gennembearbejdet en gang mere, men kan ikke finde ud af om det går med leret og skyggen.

Håber nogen kan hjælpe.

Venlig hilsen Sanne

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 12. marts 2008 kl. 19.41

Kartofler er gode.

Jordskokker næppe (ukrudt).

Spinat/ salat/ rødbeder.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 12. marts 2008 kl. 19.52

Troede bestemt at kartofler blev noget negative i ler jord?

Nå,men hvis det kan lade sig gøre er det jo rigtig godt.

Tak for det.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. marts 2008 kl. 21.19

Hej Sanne Holm Larsen

Du kan måske også tænke på at dyrke løg, bønner, squash og græskar...

Jeg forstår det sådan, at du gerne vil bruge en dyrkningssæson på at få løsnet jorden.

Du kan lette dig selv for meget (hårdt) arbejde, hvis du er opmærksom på at tilføre meget kompost plus evt også bakkegrus og at holde jorden dækket med planter i så lang tid som muligt.

Overvej, om træernes rodsystem går helt ind under urtearealet. Hvis det er tilfældet er det særligt vigtigt at tilføre store mængder kompost, som hjælper muldlaget til at kunne rumme en stor mængde vand. Men træer kan være grådige hvad angår vand og næringsstoffer, så forvent ikke den store høst, hvis træerne er tæt på.

Hvis du ikke anlægger faste bede med meget lille rækkeafstand kan du anvende planter, der blot er dækafgrøde mellem rækkerne og på de steder, hvor du har høstet.

Dækafgrøder, som det er let at arbejde med er:
Sennep, blodkløver, honningurt (phacelia) og havre.

Komposten kan fordeles på jorden, så snart du synes, vejret er til det. Den skal bare arbejdes få cm ned i det øverste jordlag med en grovtandet rive (såkaldt kultivatorrive) eller med let hånd med greben (altså ikke gravning!).

For at holde jorden dækket mest muligt med planter, kan du starte med at sætte nogle rækker løg og tilså resten af jorden med sennep, så snart jorden bliver tør og lun nok til at så i. Sådybden er ikke så kritisk – så bare vendt lidt rundt i kompostlaget, når du har fordelt sennepsfrøene.

Sennep kommer hurtigt op og dækker godt i nogle uger, hvorefter det hakkes om og bliver liggende på det sted, hvor det groede.

Derefter er det nok tid til at sætte kartofler og så spinat.

Hvis du har mod på det, kan du prøve dig frem med at dyrke squash og hokkaido-græskar. Begge foretrækker næringsrig jord med et godt lag kompost. I sådan et bed kan du starte med at så blodkløver som dækafgrøde (skal have lidt mere jordvarme end sennep for at spire frem).

Når det er tid til at så squash og græskar rykker du blot dækafgrøden op lige der, hvor du vil placere frøene. Det er let at løsne jorden på sådan er lilel stykke jord.

Hvis der senere er brug for det kan du med hækkesaksen begrænse blodkløveren lidt – bare lad afklippet falde ned mellem planterne eller brug det afklippede til at dække jorden helt inden omkring planterne.

Bønner kan sås i et bed, hvor der ikke er tilført ret meget kompost og hvor der forud har været sennep som dækafgrøde. Sæt bønnerækkerne tæt, så de ret hurtigt dækker jorden.

Efterhånden som du høster de urter, du har dyrket til spisebrug, løsnes jorden og de ledige arealer tilsås med det samme med en blanding af havre og honningurt.

Denne dækafgrøde kan blive stående hele næste vinter og sikre jorden mod tilslemning og udvaskning af næringsstoffer. Til næste forår har du en meget mere medgørlig (løs og humusrig) jord at arbejde videre med.

OBS OBS
Hvis du senere vil dyrke planter af kålfamilien skal du være opmærksom på, at sennep er "vært" for nogle af de samme sygdomme og skadedyr, som
kål kan døje med.

God arbejdslyst!

Lone

PS – Jeg er enig med Lilium – Jordskokker er ikke helt lette at holde ukrudtsfrie. Jeg har haft held med at skygge ukrudt væk med en god dynge hø mellem jordskokplanterne. Lagets tykkelse skal være mindst 10 cm og holdes vedlige med ekstra hø hele dyrkningssæsonen.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 13. marts 2008 kl. 8.48

Men jeg er til gengæld uening med Lilium og Lone – jordskokker er glimrende på et jordstykke med skygge, og de er ikke svære at holde fri for ukrudt. Problemet med dem er bare, at de næsten er for frugtbare – og så er det svært at få dem alle sammen med op, der ligger altid et par stykker tilbage i jorden, ligemeget hvor omhyggelig man har været.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 14. marts 2008 kl. 10.25

Mange tak for de gode forslag.Muligvis ligger trærødder,men i såfald ligger de dybt for vi har gravet en del for at fjerne så mange brændenælder og peberrod som muligt.

Vores grund havde ligget brak i mange år da vi flyttede hertil for 4½ år siden så de fleste steder har vi dyrket kartofler for at få renset jorden op,og det har virket glimrende.Efterfølgende har jeg haft majs og squash og græskar,og så har jorden været okay (+ naturligvis kompost,græsafklip og vinterdækning med visne blade osv).-Men dels har jorden været mindre leret i de fleste andre steder i haven og dels ligger det solåbent i resten af køkkenhaven,og ikke halvskygget som her.Jeg tror det kræver enorme mængder kompost at få muldet jorden op,så dækafgrøder lyder som en rigtig fornuftig ide og så først kartofler når nu lilium mener at det lader sig gøre.Jeg tror jeg dropper jordskoggerne for som Merete påpeger,og det er også min egen erfaring,bliver det nok lidt svært at styre medmindre man vil starte en produktion :)
Venlig hilsen Sanne

Nyt svar til emnet »Grøntsager i letskygget lerjord,-?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Grøntsager i letskygget lerjord,-?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider