Forum

Hestebønner/valskbønner

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Grethe Iversen, 5. februar 2008 kl. 23.17

Jeg har ikke prøvet at dyrke hestebønner før, men vil prøve det i år.

Jeg ville blive glad, hvis der var nogen, der kunne fortælle lidt om, hvordan jeg bruger dem.

Kan de spises rå (det er jo ikke bønner, vel?)
Skal frøene "smuttes" før de kan spises.

Jeg havde tænkt mig, at bruge dem som friske, også at putte i fryseren, men ikke som modne til tørring.

På forhånd tak for hjælpen

Grethe

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Mathiesen, 6. februar 2008 kl. 13.09

Hestebønner kan sagtens spises rå, de indeholder ikke de samme giftstoffer som havebønner.

Hinden udenom kan spises med indtil den bliver sej, så er det bedst at pille den af.

Jeg ved ikke med frysning, så langt er jeg aldrig nået med mine hestebønner.

Læs evt. i Camilla Plums ''''Grønt'''', her er der et afsnit omkring dyrkning og spisning af hestebønner.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Iversen, 6. februar 2008 kl. 21.02

Tak for svaret, så blev jeg da lidt klogere.

Jeg vil også læse hvad Camilla Plum skriver.

Jeg er spændt på, om det er noget vi kan lide, også på hvor stort udbyttet er.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 10. februar 2008 kl. 8.15

Hej Grethe Iversen

Du kan læse mere om dyrkning og brug af valske bønner her:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/aerter_og_boenner/628.html

Bønnerne smager kun godt rå, mens de er meget små, og inden de bliver store nok til at koge og smutte ud af hinden. De små valske bønner smager lidt hen ad ærter, men af mere. Men spist på det udviklingstrin bliver udbyttet ret lille.

Inden du køber frø, så læs lige den her artikel om sorter, da der er virkelig stor forskel på højde, tidlighed, frøfarve og blomsterfarve.

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/aerter_og_boenner/828.html

Med venlig hilsen
Karna Maj

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Iversen, 10. februar 2008 kl. 22.55

Tak for svaret.

Jeg har nu læst de forskellige artikler, og er blevet en hel del klogere (pinligt, at jeg ikke selv havde opdaget dem,da jeg ofte er inde og læse på hjemmesiden)

Jeg har nu allerede bestilt frø, de hedder Witkiem Manita en ret tidlig, rigtbærende og velsmagende sort står der på pakken, de er fra Tines Verden, jeg har købt en del frø fra hende i år, hun er ret billig.

Jeg har ikke fået alle frø endnu, da nogle af frøene var i restordre, men jeg regner med, at de sidste også kommer, hun er jo ret nystartet, så jeg håber da, hun er god nok, de frøposer jeg har fået, ser ud til at indeholde lige så meget frø, som andre firmaer skal have næsten det dobbelte for.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Andersen, 14. maj 2008 kl. 22.25

Hej
Jeg har spist masser af valske bønner i min barndom, men aldrig rå. Bønnerne i bælget er af forskellige størrelser og jeg kan forestille mig, at det er kun de mindste, der er spiselige i råt tilstand.

De koges ellers i saltvand indtil de er møre. Vi plejede at sidde hele familien omkring en stor skål og smutte dem. Lidt ligesom man hygger om en skål nykogte rejer.

Prøv også at vende de varme bønner i kold creme fraiche.

Jeg har også sået dem i år, når jeg endelig har fået min egen have.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leo Christensen, 23. juli 2008 kl. 23.48

Ang. indlæg om hestebønner.

Jeg har daglig spist bælge fra hestebønner i ca. tre år med et godt resultat.

Bælgene indeholder et stof som hedder dopamin som er den aktive del af noget af det medicin som gives til folk med parkinson
Jeg spiser daglig 50 g bælge blændet sammen med lidt frugtsaft så det kan drikkes.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maja, 12. februar 2009 kl. 19.43

Jeg har lige spist en dejlig gryderet med på forhånd kogte hestebønner, nærmest tilberedt som chili con carne.

Først svitsede jeg lidt oksefars med salt og peber og godt med det krydderi der hedder ras el hanou (marokkansk krydderi-blanding), et par fed hvidløg.

Dernæst kogte det videre med en ds. flåede tomater med basillikum.

Til sidst kom de kogte hestebønner ned i sovsen og blev varmet godt med.

Serveres evt. med flutes og en god salat.

Velbekomme

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Jensen, 29. juli 2009 kl. 22.46

Har i dag for første gang fået en portion hestebønner af en asiatisk dame. Vidste ikke hvordan de skulle spises, men smagte på dem i rå tilstand, og nu har jeg spist dem alle rå. håber maven kan tåle det, for det var en dejlig kulonarisk oplevelse. Jeg må se om min tyrkiske grønthandler forhandler dem.

Nyt svar til emnet »Hestebønner/valskbønner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hestebønner/valskbønner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider