Skrevet af: Mia Lis Qvist, 16. november 2007 kl. 14.12
Hej Alle.
Jeg har i sommer sået et chilifrø, og det har spiret og udviklet sig flot.
Omkring oktober måned begyndte den at sætte sine første små hvide blomster og som i forstår var jeg stolt, da det min første vellykket chiliplante.(troede jeg).
Nu har jeg dog et STORT problem!
Midt i sin blomstring begyndte vejret at skifte til køligt, og den blev sat i drivhus.
Men min Plante virker dog helt flad.
Den begyndte at hænge med de grønne blade, og dens sisdte blomst nåede ikke engang at blomstre færdigt.
Er der Nogen der Kan HJÆLPE mig, planten står nu indenfor i vindueskarmen, men alle blade og stilke på den hænger mod jorden og ser mere og mere flade ud!
Farven er blevet fra flot mørkegrøn til lettere fesen grøn.
Opføre chiliplanter sig altid sådan mod vinteren?
Hvad kan jeg gøre for at Optimere dens leveforhold her igennem vinteren?
HÅBER VIRKELIG nogen derude kan give mig svar SNART!
Jeg er glad for min plante, og ville gerne have den til at vokse videre og give frugter til næste år.
Den er en del af mit Haveprojekt, hvor jeg dyrker chili, ananas, appelsiner etc.
Har i tips og Gode råd til Pasning af appelsinplanter og ananas planter er i velkommen til at skrive.
MVH. Mia Lis Qvist
Mail: mlq131@hotmail.com
Håber at nogen høre mit kald.
Skrevet af: B, 16. november 2007 kl. 14.34
Din chili er helt normal, den mangler lys, du kan vælge at investere i lys-arrangement eller du kan vente til det bliver forår og den forhåbentligt liver op igen, indtil da skal den stå så køligt og lyst som muligt og vandes sparsomt. kan forøvrigt anbefale www.google.com der kan man finde mange svar, bla dette jeg netop har givet dig ;-)
Skrevet af: Michael, 16. november 2007 kl. 15.28
Rigtigt som b skriver, det er helt normalt.
Du kan evt. se på forum på miljokemi.dk/chili/phpbb/ eller på www.chilifan.dk der er masser af skriveri om chili.
Du kan også få fat i Lene Tvegaards bog om chili, "den lille stærke om chili" den er næsten uundværlig hvis du gerne vil dyrke chili.
Skrevet af: Lilium, 16. november 2007 kl. 16.25
Ja-Chili om vinteren er ikke noget nemt emne.
Klip den tilbage og opbevar den så køligt som muligt (min 5–10 C).
Vand sparsomt og opbevar den så lyst og køligt som muligt.
Med held kan du så få en flot plante til foråret!
Du lyder som en ung og optimistisk person så det skal nok gå!
Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 17. november 2007 kl. 11.15
Min chili opførte sig også værre end normalt.Den er nu på sin tredie sæson men havde det rigtig skidt en periode da den kom indenfor og smed stort set alle blade.Nu ser den ud til at være igang igen og har vænnet sig til klimaforandringen.Jeg plejer ikke at klippe mine chilier ned,men beskærer først til foråret når jeg kan se hvad der er liv i.
Skrevet af: Lilium, 23. november 2007 kl. 17.27
Kære Sanne.
Måske ikke helt klogt-idet en nedklipning vil bedre rodsystemets evne til at nære toppen.
Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 24. november 2007 kl. 9.05
Okay.Det vil jeg så prøve denne vinter.Tak for forklaringen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Min chiliplante virker flad.