Forum

Knoldselleri

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 13. november 2007 kl. 18.03

Tidligere har jeg drøftet knoldselleri- formåen med jer og KM.

Hidtil blev mine knoldsellerier på størrelser med femkroner – skidt nok.

Rod og top pladserer jeg, som foreskrevet i litteraturen, lige i jordoverfladen, men alligevel.

I år gjorde, som anskrevet, også i litteraturen. Jeg vandde, igen jævnligt, men nu efter natpotte-metoden. Det gav pote. Nu er knoldene 5–10 cm. i dm.

Jeg plejer også at klippe lidt af bladene som smagsgivere i retter – uden at ligefrem at barbere knoldene. Nok det ene med det andet?

håp

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. november 2007 kl. 9.46

Jeg har i år fået et lidt sjovt resultat med mine knoldselleri i haven. De største er de senest udplantede. De stod i potter og ventede på at en række skorzonerrødder fik afblomstret og krydsbestøvet, så jeg kunne høste egne frø fra nogle af planterne. De andre blev spist. Så det var først engang i juni, at de blev plantet ud.

Så skal lige siges, at jeg har meget større knoldselleri fra første udplantning, men de står på en åben mark, hvor der er mere lys og sol hele dagen.

Begge dyrkningssteder har fået både lupingødning og kyllingegødning i tilpas mængder. Min foreløbige konklusion er, at knoldselleri i modsætning til bladselleri har brug for masser af sol, lys og luft. Bladselleri kan dyrkes et sted med delvis skygge og stadig blive store og flotte.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 14. november 2007 kl. 13.14

Jeg ved godt, at vi måske er ved at bevæge os lidt langt væk fra Hans-Åges knoldselleri, men så vidt jeg ved, er skorzonerrod primært selvbestøvende (men kan insektbestøves): www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=15

Bortset fra det, så tror jeg, du har helt ret mht. knoldselleri. Jeg har ikke selv erfaringer med dyrkning, for fruen har hidtil aldrig forlangt, at jeg dyrker den, og den rangerer ganske lavt på min rangliste (for meget boller i selleri som barn).

Men jeg husker de kæmpestore knolde fra barndommens have. De voksede på åbne solrige steder. Jorden var meget mager sandjord, der blev vandet ofte og gødet rigeligt med hønsemøg.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 14. november 2007 kl. 17.20

Jeg burde have oplyst at mine to rk. knoldselleri står "klistret" op ad nordsiden på kolddrivhuset. håp

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 14. november 2007 kl. 17.39

Knoldselleri skal have masser af gødning-hvilket nok er problemet som hidtil beskrevet.

Når man sætter udplantningsplanterne skal de stå MEGET øverligt i jorden og man skal huske at vande (næppe noget problem i hedengangne sæson).

Selleri er helt uden sammenligning en af de bedste vinterafgrøder sammen med porrer, men skal opbevares frostfrit (de kan tåle -5C, men har ikke godt af det i længere tid).

Mine står i stiv lerjord i fuld sol og de største vejer omkring et kilo.

Nyt svar til emnet »Knoldselleri«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Knoldselleri

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider