Forum

Saftpresser i Meyer TV program

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne-Marie Larsen, 30. oktober 2007 kl. 14.29

Jeg har for mange år siden set en saftpresser, som Claus Meyer brugte. Jeg mener at have set, at han hældte hele æbler i pressen, trak i et donkraftlignende håndtag og så kom der saft ud!Den var alletiders.

Men hvor jeg end spø'r får jeg at vide, at den maskine ikke findes. Derfor vil jeg nu gerne vide, om der er andre, der har set udsendelsen og ved hvad det var for en saftpresser.

Udsendelsen var om æblerne på Lilleø og hans produktion af balsamicoeddike.

Venlig hilsen
Anne-Marie Larsen

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Marie Larsen, 30. oktober 2007 kl. 17.47

Måske var det en vinpresse han brugte. Men æblerne skal vist findeles til sådan en. Jeg vil meget gerne høre fra nogen, der har set udsendelsen og som kan identificere pressen.

Tak for svaret Lilium.

Venlig hilsen Anne-Marie

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Frejvald, 2. november 2007 kl. 22.20

Hej Anne-Marie

Det er godt nok ikke den model Claus Meyer har brugt, men her er en opskrift på en du selv kan bygge for næsten ingen penge:
www.dr.dk/DR2/Frilandshaven/Eksperimenter/2007/1009121912.htm

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Marie Larsen, 3. november 2007 kl. 8.56

Hej Palle
Ja jeg har godt set den og jeg kan godt lide selvforsyningstanken og håndkraft, men den er vist ikke så effektiv – var det 3 ltr. most pr. 10 kg æbler!

Jeg tror nu, at udsendelsen med Meyer hed "En dag i haven" og var med Signe Wenneberg og den ligger ikke mere på DR's side.

Jeg vil stadig gerne vide, hvad det var for en maskine, han brugte der, for hvis jeg så rigtigt, var den bare genial.

Tak for dit forslag – det kan da godt være, jeg går igang, hvis ikke den anden kan opstøves.

Venlig hilsen Anne-Marie

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 3. november 2007 kl. 16.14

Hej Anne Marie,

Jeg så ikke den omtalte TV udsendelse, men måske var det en mostpresser fra dette firma der blev brugt.

www.mostpresse.dk/

Den er ret nem at bruge og meget effektiv efter min mening.

Venlig hilsen Jytte

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Marie Larsen, 3. november 2007 kl. 19.43

Nej, den har jeg også kigget på. Det var en presse hvor han (som jeg mener, jeg så hældte æblerne hele i) og den var ikke så stor. Det jeg efterlyser er den og kun den, han brugte i udsendelsen, som jeg nu er ret sikker på hed "En dag i haven" med Signe Wenneberg og som blev optaget hjemme hos Meyer selv.

Tak for dit svar.

Venlig hilsen
Anne-Marie

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Frejvald, 3. november 2007 kl. 20.12

Hej Anne-Marie

Det er stadig ikke den udsendelse du efterlyser, men her anvender Claus Meyer en presse fra Dansk Hjemmeproduktion, (tror jeg nok)

www.dr.dk/DR1/Meyer/Seprogrammer/20070429130950.htm

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 3. november 2007 kl. 20.47

Hej igen Anne Marie.

Nu har jeg set lidt på det link Palle Frejvald sendte. Jeg synes den hvide "saftpresser" Meyer bruger minder meget om min. Det er godt nok en lidt ældre model jeg har, købt hos en isenkræmmer og af mærket Braun. Men der er flere modeller. De er gode når man gerne vil have frisk æblesaft.

Venlig hilsen
Jytte

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Marie Larsen, 4. november 2007 kl. 8.44

Kære Palle og Jytte
Jeg har set udsendelsen, hvor han bruger en saftpresser fra Hjemmeproduktion, det er ikke den og det er heller ikke en Braun jeg efterlyser. Det er udelukkende den han bruger i programmet med Signe Wenneberg, men tak for interessen alligevel.

Venlig hilsen
Anne-Marie

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte, 4. november 2007 kl. 13.46

Hej Anne-Marie,
Jeg blev lidt nysgerrig da du skrev det ikke var nogen af de foreslåede apperater du søgte. Så er det en god ting at kunne finde DR's gamle udsendelser på nettet. Ja, jeg kikkede det program du nævnte igennem. Der blev ikke presset æbler, så det må være i det Palle nævner, som du husker. For i begyndelsen af den udsendelse ser man netop en vinpresse fra Dansk Hjemmeproduktion. Sådan en har jeg prøvet at presse æblemost på, og æblerne skal hakkes først. Derfor foretrækker jeg den jeg gav dig et link til.

Meyer brugte også en elektrisk saftpresse i programmet, det var blot til sukkerroer. De og iøvrigt også æbler kan kommes næsten hele deri.

Prøv at søg på udsendelserne på DR's hjemmeside og søg derefter på Mostpresse, så finder du nok noget du kan bruge.

Med venlig hilsen
Jytte

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Marie Larsen, 4. november 2007 kl. 19.11

Kære Jytte
Programmet ligger i arkiv og kan ikke ses på DR's hjemmeside. Det koster 300,00 kr, at se det i arkivet.

Venlig hilsen
Anne-Marie

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Marie Larsen, 4. november 2007 kl. 19.14

Nej jeg fandt ikke noget.

Venlig hilsen
Anne-Marie

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 4. november 2007 kl. 22.15

Kære Anne-Marie

Det er her jeg har fundet udsendelserne, så vidt jeg kan afgøre er det gratis at se dem

www.dr.dk/DR1/Meyer/Seprogrammer/20070429130950.htm

"Mine somre i Smålandshavet
03. juli 2007 kl. 20:30 på DR1
Se udsendelsen på dr.dk/tv"

www.dr.dk/dennyehave/index.htm

Herefter kan man se hele 10. udsendelse,
men det er også muligt kun at se en del af den.

Med venlig hilsen
Jytte

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Marie Larsen, 5. november 2007 kl. 9.41

Ja jeg har været turen rundt – men men men den udsendelse jeg efterlyser, er der ikke! Den er arkiveret!

Mvh
Anne-Marie

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Iversen (Ejer Af Dansk Hjemmeproduktion), 13. januar 2008 kl. 21.53

Måske I har fundet leverandøren allerede!

Hvis ikke – kan jeg oplyse, at Claus Meyers mosteri – vist i Signe Wennebergs udsendelse – er købt hos www.hjemmeproduktion.dk

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon, 26. september 2008 kl. 11.53

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Brandbjerg, 22. april 2009 kl. 9.03

Hej

Et bidrag til forespørgslen om saftpresning med donkraft.

Vedlagt er link hvor den i korrespondancen tidligere nævnte donkraft indgår:
www.havenyt.dk/artikler/inspiration/nye_produkter_til_haven/569.html

Mvh Søren Brandbjerg

Nyt svar til emnet »Saftpresser i Meyer TV program«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Saftpresser i Meyer TV program

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider