Forum

Kender noge en let måde at filtrere æblesaft på?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bent Kyhnau Hansen, 9. oktober 2007 kl. 16.47

Vores saftcentrifuge laver en vidunderlig æblesaft, men...

Den rå saft kommer ud med et lag ''slam'' på toppen og danner senere bundfald ved henstand. Begge dele vil vi gerne undgå. Og her på Sjælland har vi ikke lige kunnet finde adgang til æblemost produktion på amatørbasis. Vi har prøvet en almindelig saftpose til filtrering, men den stopper til meget hurtigt.

Mon nogen har et godt råd?

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 9. oktober 2007 kl. 19.53

Ja-det gør jeg!

Vi (min kone- jeg plukker æblerne) laver p.t. æblesaft på vores saftcentrifuge (Kenwood med saftcentrifuge som tilbehør) ca. 2 gange ugentlig – det giver 3 L -forbruget er ca. 1 1/2 fyldt 12 L spand med æbler hver gang. En halv liter svarer ca. til et indtag på 10 æbler-hvor nemt kan det være-dagsbehovet for frugt er næsten oversteget med 100% og så er de usprøjtede.

" Slammet " fjernes efter et par timer og herefter sies saften igennem et kaffefilter og hældes på flasker. Saften bliver herved helt klar og ofte farvet afhængig af æblesorten (glæder mig til Karin Schneider (Rød Ingrid Marie).

Vi bruger 1/2 L flasker der opbevares i køleskabet-de fylder mindre (hvis man kan få fat i dem med skruelåg fra Rynkeby er de bedst).

Hvis man lader mosten stå ved stuetemperatur begynder der en naturlig gæring efter ca. 3 dage og man får Cider ud af det. Det smager fantastisk efter yderligere et par dage.

Lige nu er mit mål at lave æbleeddike ud af en portion på 3L.

Har genbrugt en gammel 3 L vinflaske til formålet-så må vi se hvornår det bliver til eddike!

Ude I horizonten venter 200 kg Belle de Booskop!-vel æbleflæsk er ikke at foragte, men i de mængder kan det godt blive for meget.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Pedersen, 26. september 2008 kl. 19.48

Hej John

Jeg vil gerne vide om din presser kan klare mange æbler gangen. Vi har en trillebøre med æbler hver anden dag,så kan den klare det.Jeg står og skal købe en,men der er så mange forskelliger mærker.

Hilsen Dorte

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Kyhnau Hansen, 26. september 2008 kl. 22.20

Hej Dorte,

Jeg startede denne tråd sidste år og fik kun svaret fra John. Vi har derfor endnu ikke fået en løsning vi synes vi kan bruge derhjemme. Vi har nemlig i nogle år brugt en Braun saftcentrifuge men kan ikke genkende Johns udbytte niveau. Vores udbytte er nok noget lavere. Vi har også stadig filtreringsproblemet og synes generelt at resultatet ikke rigtig står mål med anstrengelserne (ikke mindst med den efterfølgende rengøring af apparatur).

Min konklusion er derfor indtil videre, at jeg vil forsøge at få adgang til et rigtigt most anlæg, hvor æblerne først hakkes i stykker og derefter presses med stor kraft igennem et presseklæde filter. Jeg har set på nettet, at man f.eks. kan leje sig ind hos Camilla Plum i Nordsjælland for 100 kr pr time. Man skal så blot selv betjene anlægget og medbrinde den nødvendige emballage til resultatet. Udbyttet fra et sådant anlæg er væsentligt større end fra en saftpresse derhjemme. Alternativt kan man ''sælge'' æblerne til et professionelt mosteri (der er flere på nettet) og få mulighed for at købe mosten til reduceret pris.

Hilsen

Bent Kyhnau

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. september 2008 kl. 19.21

Prøv evt. at kontakte jeres grønne guider i kommune. Måske ligger de inde med muligheden for at låne en æblepresser ud. Den mulighed har vi her i Gladsaxe.

Jeg ved at den økologiske have i Odder også udlåner en presse (vistnok for kr 25,–,hvis ikke de har sat prisen op siden hen).

Jeg syntes at 100 kr er mange penge. Hvis man har mulighed for at lave saft i mange år, var det måske en ide at investere i en, evt en brugt. På Dansk hjemmeproduktion.dk kan man købe disse presser. Jeg ved at mange biavlere også har brugt dem til presning af honning

(så de kan godt tåle mosten" :-)

Med hensyn til at filtrere det så er der den mulighed at lade det stå nogle timer så alle urenhederne stiger til vejrs og så bagefter omstikke det med en hævert. Denne kan enten laves selv eller købes i Matas eller hos en der forhandler medier til vinfremstilling. Hvis man sier det formeget går der en masse smag af.

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. september 2008 kl. 19.59

Til Søren Duun. Jeg har læst din udmærkede artikel om Alternativ bekæmpelse fra 1999. Vedr. brug af vidløg, vil du venligst give mig opskriften.

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. september 2008 kl. 20.16

Til Søren Duun. Stop en halv, jeg har fundet dit indlæg her i Havenyt, under Hvidløgs spray-opskrift.

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. september 2008 kl. 21.32

Hej Mogens

Send mig lige en mails på adressen

soren.duun@vip.cybercity.dk

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Eklund, 1. oktober 2009 kl. 16.32

Har netop fremstillet æblesaft på min saftpresser, og prøvede min "kineserhat" af til filtrering af slammet.

Det gik over al forventning. Kineserhatten er en spids sigte med lidt større huller end en alm rund sigte.

Der er stadig lidt bundfald, men det kan klare med et klæde, hvis der er sarte sjæle i familien.

Kogte derefter restprodukter fra centrifugen med vand og lidt sukker, det smager faktisk også godt.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Leth, 11. oktober 2009 kl. 13.24

Hvordan opbevarer i det? uden, at det mugner?

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. oktober 2009 kl. 14.02

Jeg fryser det ned i ½-litersflasker – så er de lige til at tage op som lækker juice til morgenmaden.

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Thomsen, 11. oktober 2009 kl. 21.55

Jeg filtrere mit æblesaft gennem et rent klæde og giver det et opkog og tilsætter ca en tsk atamon til 5 litter saft jeg har aldrig døjet med at det mugger eller på anden vis bliver dårligt

mvh

morten

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2009 kl. 11.39

Kan man ikke også bruge en hævert. d.v.s en slange med plast rør i begge ender. I gamle dage havde matas dem, men da der ikke er nogle som laver vin mere skal man i stedet finde dem i speciel butikker. Nu, hvor mange istedet laver øl er den kommet tilbage igen hos
www.brygland.dk/ koster den kr. 145,–

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. oktober 2009 kl. 12.34

Man kan også bare lade det stå en times tid – så har det meste snavs bundfældet sig, og så er en hævert sikkert helt fin at bruge!

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. oktober 2009 kl. 20.17

Tidligere lavede jeg meget godt hjemme fremstillet hvidvin af æbler. Når vinen skulle omstikkes (over på en anden beholder) blev bundfaldet hældt i et dørslag foret med et viskestykke. Det dryppede så af natten over, og det gav lige et par liter god sprut mere.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2009 kl. 20.48

Det har du da aldrig fortalt før, hvorfor skal vi dog ikke smage den?

Husk Nilson Man-de-lar...

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. oktober 2009 kl. 20.57

Yes – endnu en ørkensøn! Smukt citat!

Mvh Anja
– også kendt som:
Småtskrydende Lillemester af Slagelse Lille- og storkreds -
den lokale ørkenloge...

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. oktober 2009 kl. 21.03

Jeg skrev tidligere Søren. Dengang vidste jeg ikke at du ku li sprut.

Det var nu ikke altsammen som var lige godt så det blev destileret til nogle flere% er.

Noget spc. med Nelson Mandela.

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2009 kl. 21.07

Lad os da udføre en fælles rejsning...Får nu at blive i ørkens sønners regi...

Nilson man deler...

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janos, 14. oktober 2009 kl. 12.48

Vi fryser vores æble-/pæremost i fryseposer, anbragt i vaskede 1 liters mælkekartoner... vi deler et mosteri (nypris ca 5000,–) med gode venner... filtrering er ikke så nødvendigt som ved en saftpresser... Grundlæggende synes vi det er overflødigt... (men vi er også typen der kan lide appelsinjuice "med frugt i" ;-)...

Nyt svar til emnet »Kender noge en let måde at filtrere æblesaft på?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kender noge en let måde at filtrere æblesaft på?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider