Skrevet af: Jens, 4. juli 2007 kl. 22.43
Hvem kender et Æble der heder (Maren Nissen)?
Det er et meget gammelt æble. Og hvor kan man købe de?. Min kone ville blive meget glad.Det skulle være meget rød. Tak
Skrevet af: Lars Lyngsø, 5. juli 2007 kl. 8.27
Du kan læse om æblet her:
www.pometet.kvl.dk/Aeblehistorier/Maren%20Niss.htm
Skrevet af: Birthe Olsen, 11. august 2008 kl. 8.45
Hvor mange slags madæbler findes der? Jeg kender belle boskop, og de er fine til at koge ud til æblegrød eller æblekage, men de er ikke brugbare endnu. Så findes der en slags æbler, jeg kan bruge nu til at lave grød af. vil jeg meget gerne høre om det.
På forhånd tak.
V.H. Birthe
Skrevet af: Pia, 11. august 2008 kl. 13.30
Transparente Blanche ("augustæbler") giver en fantastisk god, gylden mos og er klar lige nu!
Skrevet af: Lise D, 23. august 2008 kl. 10.16
Maren Niss husker jeg fra jeg var barn i de gamle haver... tror jeg vil have mig sådan et træ... Billederne i linket er jo ren nostalgi.
Skrevet af: Boi Jensen, 23. august 2008 kl. 21.20
Hej i æblehaven
Jeg laver æbletræer også Maren Nis og madæbler, hvor det bedste nok må være Bramley eller Boiken. Begge kan gemmes til juni måned uden det går ud over kvaliteten. Skal de ikke holde så længe er Keswick Codlin og Sønderskov også fine sorter.
Det bedste madæble i efteråret er nok Filippa, som også er et 1. klasses spiseæble, nedfaldsæbler bruges til kager og mos og de plukkede spises.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Lise D, 23. august 2008 kl. 21.27
Boi Jensen:
Meget spændende arbejde du har... jeg har altid haft en lille "pode drøm" kan man pode flere blomme sorter på én stamme?
Mit elskede Rene Claude Quliis (staves?) er desværre gået til pga. sort Monilla og jeg må eje et nyt. Men kunne godt tænke mig et træ med flere sorter ;-)
Mvh Lise
Skrevet af: Boi Jensen, 24. august 2008 kl. 19.07
Hej Lise
Alt kan i princippet lade sig gøre, og oftest beder jeg folk om selv at lære "podningens kunst", selvom der nu ikke er så meget andet end godt håndværk i arbejdet. Så er det spørgsmålet om at gøre tingene på det rigtige tidspunkt. Så er det muligt at opnå en heldprocent på 80100%, når det går rigtig godt.
Et Reine Claude Ouillins er nok det kraftigst voksende blommetræ og derfor er den i alt for mange tilfælde for længe om at sætte frugter, men en mulighed kunne være at pode den ind i et træ med svagere vækst og evt. lave et træ med alverdens farver i blommer måske en sort på hver eneste gren og så holde træet i en passende størrelse i al fremtid.
Sådan et pæretræ har jeg og for første gang, giver det 4 sorter pærer i år. Det er skægt og fast arbejde, at holde hver gren stort set i samme størrelse, så de kraftigst voksende ikke vokser hen over de andre og skygger dem væk.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Laila Karlsson, 26. september 2008 kl. 9.47
Hej... er der nogen der ved hvordan man opbevarer sin æbler bedst, så de kan holde så lang tid som mulig vinteren over?
Skrevet af: Mogens; E., 26. september 2008 kl. 21.16
I korthed : Få fat i flamingo frugtkasser, gem kun fejlfri frugt, placer æblerne i et eller 2 lag med stilken opad, nederste kasse stilles på 2 plastikspande så mus ikke kan kravle op, det hele stilles køligt uden frost, tjek ofte for dårlig frugt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Æbler