Skrevet af: Rikke, 11. august 2006 kl. 13.43
Jeg har indtil videre troet at man kunne trække rababer indtil snakt hans hvorefter man skulle gøde godt og lade dem være indtil næste år. Nu har jeg imidlertid hørt fra en veninde at rababer har en 2. sæson her i sensommeren og at man kan trække igen. Mine rababer ser ganske vidst store og flotte ud, men er det rigtigt at jeg kan tage af dem igen nu? Ved I hvorfor man skal stoppe med at trække ved sankt hans?
mvh Rikke
Skrevet af: Karna Maj, 11. august 2006 kl. 16.21
Jeg tror at du har forvekslet rabarber med asparges, hvor man stopper høsten til sankthans.
Rabarber kan sagtens trækkes i flere omgange, men der skal selvfølgelig være måde med, hvor mange stilke man trækker over en sæson. Planten skal jo også kunne samle næring til næste års vækst.
Man kan hive alle de store, gamle og alt for grove blade af midt på sommeren. Midt i august er muligvis for sent. Samtidig vander man godt og tilfører evt. ekstra gødning. Det er en god ide at efterlade de blade, som man hiver af som jorddække under planten. Det holder godt på vandet og giver næringstofferne tilbage til planten.
Læs mere om rabarberdyrkning her: www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/jordbaer_og_rabarber/620.html
Skrevet af: Rikke, 11. august 2006 kl. 19.44
Tak for dit svar. Har jeg forstået det rigtigt så, at jeg kan trække jævnt over hele sommeren, blot jeg vander og gøder og giver planterne lidt fred ind i mellem?
Mvh Rikke
Skrevet af: Johannes Jørgensen, 3. juni 2009 kl. 8.29
Er det muligt at dyrke rabarber i drivhus?
Skrevet af: Lilium, 3. juni 2009 kl. 9.13
Til indlæg 2.
Ja, men det siges at oxalsyreindholdet er størst i højsommeren så derfor er der tradition for at trække om foråret og igen i sensommeren hvor indholdet af oxalsyre er lavere.
Til indlæg 3.
ja det kan man da sagtens, men hvorfor spilde plads i drivhuset.
Lav i stedet en kasse som placeres over rabarberne i det tidlige forår.
Skrevet af: Kirsten Poulsen, 8. juni 2009 kl. 13.58
Rabarber er dejlige Vi spiste de første påskelørdag. Så snart vi kan se rabarbene dækker vi dem med en plastikbue, lidt gødning og vand og der er babarber meget hurtigt efter. Rababerne er ikke sure på det tidspunkt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rababer