Skrevet af: Randi Lauridsen, 6. august 2006 kl. 13.25
Er der nogen der kan hjælpe med lidt inspiration?
Vi har et hegn omkring vores køkken have i ca. 80cm. højde. Det er et lidt groft Pileflethegen.
På den side af hegnet der vender ind mod køkkenhaven, er der plads til at lave er langt smalt bed, og det vil vi gerne udnytte. da vores køkkenhave ikke er verdens største.
Men hvad kan vi sætte?
Det er på skyggesiden mod Vest. Hegnet går fra syd til nord og der er træer der skygger fra syd.
Da hegnet er lidt åbent i fletning, vil det ikke komme til at ligge i fuldstændig skygge,men på den anden side af hegnet er der er staudebed, som også skygger.
Jeg kunne godt tænke mig ærter op ad hegnet, men vil de få sol nok? vi vil også gerne have andet en ærter, da det er et ret langt hegn, og der er grænser for hvor mange ærter vi kan spise.
Skrevet af: Rikke, 11. august 2006 kl. 13.29
Jeg har et hegn der er tilsvarende placeret, men som dog er lidt lavere, langs min køkkenhave. Det er første år jeg har haven så jeg har eksperimenteret med mange forskellige afgrøder. Jeg har haft held med at dyrke hvidløg (som dog ikker er høstet endnu og ser ud til at være små), stangbønner, spiselig chrysantemum, stolt kavaler (som er meget store og grønne og skygger en del i sig selv), hjulkrone, dild, spinat og purløg. Har har også forsøgt at dyrke squash, jordbær og radiser på samme strækning men det kan ikke anbefales. Jordbærrene ser fine ud, men bar næsten ingen frugt.
held og lykke
mvh Rikke
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Grøntsager i skyggen